Nyheder Høringssvar Presse Udgivelser og pjecer Aktiviteter Om os Extranet
English
Logo
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
    Se alle emner
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
    Se alle gode råd
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Vælg site
    Arbejdsgiver
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Arbejdsgiver
  • Nyheder
  • Høringssvar
  • Presse
  • Udgivelser og pjecer
  • Aktiviteter
  • Om os
  • Extranet
  • Du er her:
  • Forside
  • 10 året for krisen
  • Overblik over regulering

Overblik over regulering

Meget har ændret sig over de seneste ti år. Samfundsøkonomien er igen stærk, men i bedre balance end under højkonjunkturen i 00’erne. Særligt når det gælder regulering af den finansielle sektor er der lagt godt på vægten. Vi har samlet et overblik.

Siden 2012 er der løbende indført et væld af nye regler for den finansielle sektor. Det gælder især kapital- og likviditetskrav, investorbeskyttelse, kreditvurderinger, regnskabsregler, transparens og ledelseskompetencer. Reguleringen er både dansk og international.
Vi har samlet et overblik. Tryk på kasserne og læs mere om de enkelte tiltag:

Læs også vores særanalyse om kapital og likviditet. Den samlede egenkapital i danske banker er steget over 100 milliarder kroner siden 2007. 

 

CRR/CRD

The Capital Requirements Regulation/Capital Requirements Directives er et omfattende reguleringskompleks baseret på Basel-komitéens anbefalinger fra 2010 (det såkaldt Basel III.  Også  LCR, Leverage Ratio og NFSR er en del af Basel III). Komplekset regulerer blandt andet størrelsen og kvaliteten af kreditinstitutternes kapitalgrundlag, størrelsen af de kapitalbuffere, som institutterne skal opbygge efter krisen samt grænser for gearingsgrad. Krav til institutternes likviditetsforhold reguleres også i komplekset, ligesom det også indfører mere ensartede regler for den finansielle regulering på tværs af EU-landene.

Tilbage til overblikket

 

MIFID II

Markets in Financial Instruments Directive er et andet stort sæt af forskellige reguleringer, som alle har til formål at øge de finansielle markeders sikkerhed og effektivitet dels ved at øge gennemsigtigheden, når investorerne handler værdipapirer dels gennem regelharmonisering. Komplekset har desuden til formål at øge beskyttelsen for både små og store investorer, når de handler værdipapirer på de finansielle markeder.


Tilbage til overblikket

 

Tilsynsdiamanten for banker og realkreditinstitutter

Tilsynsdiamanten er en særlig dansk regulering, der opstiller pejlemærker for aktiviteter i kreditinstitutterne, som Finanstilsynet anser for risikobetonet. Finanstilsynet indgår i dialog med institutterne hvis et eller flere pejlemærker overskrides.

 

Tilbage til overblikket

 

BRRD

The Bank Recovery and Resolution Directive er et sæt regler, som skal sikre, at myndighederne effektivt kan håndtere kreditinstitutter, som kommer i alvorlige problemer. Reglerne betyder blandt andet, at institutter, der ikke tillades at blive afviklet efter almindelige konkursregler på grund af de skadelige effekter, dette vil have for samfundet, skal opbygge en beholdning af gæld, som kan nedskrives eller konverteres til ejerbeviser i en krisesituation. Derved er institutters kreditorer med til at betale for, at instituttet kan videreføres, og risikoen for, at skatteyderne skal betale regningen, når institutter kommer i krise, minimeres. Direktivet fastsætter endvidere, at det enkelte institut skal udarbejde omfattende planer for deres genopretning, og Finanstilsynet skal udfærdige planer for, hvordan de enkelte institutter skal afvikles såfremt genopretning ikke lykkes.


Tilbage til overblikket

 

SIFI

Systemically Important Financial Institutions er kreditinstitutter som vurderes så vigtige for samfundsøkonomien og den finansielle stabilitet, at de ikke må kunne gå konkurs. Disse institutter er derfor efter krisen underlagt særligt høje kapitalkrav, ligesom de udsættes for en tættere overvågning af Finanstilsynet end mindre samfundsvigtige institutter.


Tilbage til overblikket

 

NEP-krav

Nedskrivningsegnede Passiver er et nyt krav til institutter, om at holde en vis mængde gæld, der er egnet til at kunne nedskrives eller konverteres til ejerandele, hvis et institut kommer i alvorlige vanskeligheder. Formålet er at sikre, at instituttes kreditorer er med til at betale for, at instituttet kan videreføres helt eller delvis, overtages af sunde institutter eller helt afvikles under ordnede forhold over en periode, uden at skatteyderne skal betale regningen. Alternativet er at lade et institut gå konkurs efter de almindelige likvidationsregler med de uoverskuelige og alvorlige effekter, dette kan have for det omgivende samfund. Et institut kan vælge at opfylde kravet til nedskrivningsegnet gæld ved i stedet at opbygge en tilsvarende ekstra kapitalbuffer oven på de almindelige kapitalkrav og bufferkrav. Kravet størrelse vil afhænge af planerne for instituttets videreførelses efter en alvorlig lukningstruende krise i instituttet.

Tilbage til overblikket

 

SSM/SRM

Single Supervisory Mechanism/Single Resolution Mechanism er betegnelser for det nye fælles banktilsynssystem (SSM) og den fælles afviklingsmekanisme for kreditinstitutter (SRM) i EU. Formålet med det fælles banktilsyn er at sikre soliditeten og sikkerheden i banksystemet i Europa samt sikre, at alle kreditinstitutter er underlagt et ensartet tilsyn. Den fælles afviklingsmekanisme skal sørge for, at kreditinstitutter, som skal afvikles, kan blive dette på dels en effektiv måde og dels på en måde, som minimerer omkostningerne for skatteyderne og for den reale økonomi. Det fælles banktilsyn og afviklingsmekanisme, der udgør de to institutionelle søjler i Bankunionen..


Tilbage til overblikket

 

LR

Leverage ratio er endnu et kapitalmål, som er kommet til efter krisen. Det måler et kreditinstituts kapital i forhold til det samlede udlån. Det er forventningen, at leverage ratio fastsættes til 3%¤ hvilket betyder, at instituttets kapital som minimum skal udgøre 3% af dets samlede udlån. Leverage ratio indføres for at sikre, at kreditinstitutterne ikke udlåner for meget i forhold til den kapital, de har. Leverage ratio indføres som en "bagstopper" for de risikovægtede kapitalkrav for at sikre, at kapitalen ikke falder under et minimumsniveau i forhold til de samlede aktiver, uanset instituttets risikoprofil.

Tilbage til overblikket

 

LCR

Liquidity Coverage Requirement er et likviditetsmål som skal sikre, at kreditinstituttet altid har tilstrækkeligt med likvide midler til at kunne klare sine betalingsforpligtigelser den næste måned. Kravet fastsættes til 100% hvilket betyder, at hvis et institut den kommende måned har betalingsforpligtigelser for 100 kr., skal instituttet holde likvider for 100 kr. 


Tilbage til overblikket

 

NSFR

Net Stable Funding Ratio er endnu et likviditetsmål som skal sikre, at kreditinstituttet benytter sig af en tilstrækkelig stabil og langsigtet funding, når det yder dets udlån. Kravet fastsættes til 100%, hvilket betyder, at hvis et institut inden for det kommende år ønsker at udlåne 100 kr., skal instituttet have en stabil langsigtet funding på 100 kr. 


Tilbage til overblikket

Del & print

Hvad skete der?
Bankpakkerne
Forskelle og ligheder til i dag
Hvilke banker lukkede?
Realkreditten blev trykprøvet
Fit & Proper - governance i finansielle virksomheder
Kapital og likviditet

Læs mere

Danske banker ekstra polstret med over 100 mia. kroner

Egenkapitalen i danske banker er tæt på fordoblet siden 2007. Det viser en analyse fra Finans Danmark lavet i anledning af ti-året for starten på den danske del af den globale finansielle krise.

Finanssektoren har ikke glemt krisen

Kronik af adm. direktør Ulrik Nødgaard.

Hvad skete der?

I august 2008 ramte den internationale finanskrise, der siden midten af 2007 havde ulmet, for alvor Danmark.

Bankpakkerne

For at sikre samfundsøkonomien mod for store negative effekter på grund af den finansielle krise, vedtog Folketinget at holde hånden under bankerne gennem en række såkaldte "bankpakker".
Der kom i alt 6 bankpakker.

Hvilke banker lukkede?

2008 blev startskuddet til en periode med store omvæltninger i den danske banksektor, hvor en lang række banker enten fusionerede eller blev afviklet som følge af krisen.

Få opdateringer på mail

For dig, der ikke vil gå glip af nyheder fra Finans Danmark.

TILMELD NYHEDER

Finans Danmark er interesseorganisation for bank, realkredit, kapitalforvaltning, værdipapirhandel og investeringsfonde i Danmark. Vores medlemmer er realkreditinstitutter, banker, sparekasser, andelskasser, danske filialer af udenlandske banker og investeringsfonde.

Læs mere om Finans Danmark og vores arbejde

Følg Finans Danmark

Finans Danmark  Amaliegade 7  1256 København K  Tlf.: 3370 1000  mail@finansdanmark.dk

  • Nyhedsbrevstilmelding
  • Cookiepolitik
  • Disclaimer
  • Privatlivspolitik