Opgørelsen omfatter både de forsøg, der lykkes og ikke lykkes, samt det relaterede tab.
Tab i DKK
Det beløb, som de it-kriminelle slipper af sted med.
Netbanksvindel (Fraud, Malware)
Antal registrerede forsøg på netbanksvindel, der omfatter sager, hvor der er sket misbrug af stjålne identitetsoplysninger, mobiltelefon, installeret skadelig software (Malware) eller anden teknisk hacking af mobil, PC eller tablet.
*Misbrug af stjålne identitetsoplysninger
Disse sager forudsætter ikke nødvendigvis, at offeret er blevet manipuleret – oplysningerne kan være stjålet fysisk eller digitalt og gerningsmanden kan enten være kendt eller ukendt for ofret.
Kendt gerningsmand: I sjældne tilfælde kan personer med adgang til netbank (fx familiemedlemmer eller ansatte) misbruge adgangen uden samtykke fra kontoejeren. Det kan ske:
- Ved kendte adgangskoder
- Ved fysisk adgang til nøgleviser eller mobiltelefon
Ukendt gerningsmand: Hvis en kriminel får adgang til en persons Mobiltelefon, MitID-oplysninger, nøgleviser eller CPR-nummer, kan de:
- Logge ind i netbanken og overføre penge
- Oprette lån i offerets navn
- Ændre NemKonto til en konto, de selv kontrollerer
*Malware og teknisk hacking
Disse sager omfatter indbrud eksempelvis ved installation af hacker-programmer på brugerens PC, mobil eller tablet, og fremgangsmåden kan være kombineret med bedrageri.
Kriminelle kan installere skadelig software (malware) på en computer eller mobiltelefon, som overvåger tastetryk, stjæler loginoplysninger eller giver fjernadgang til netbanken. Dette kan ske via:
- Inficerede e-mails eller vedhæftede filer
- Falske softwareopdateringer
- Besøg på kompromitterede hjemmesider
Netbanksvindel (Social engineering m.v.)
Antal registrerede forsøg på netbanksvindel, der omfatter sager, hvor brugeren lokkes til at afgive eller indtaste følsomme oplysninger (id, password, koder fra nøgleviser) til de kriminelle på baggrund af falske mails, SMS eller telefonopkald. Disse udgiver sig normalt for at være f.eks. en bankmedarbejder eller finansiel institution, Politi, efterretningstjeneste eller anden myndighed, IT-support eller teknisk personale.
Kategorien indeholder også sager, hvor kunden overtales til selv at oprette og autorisere en overførsel som f.eks. ’sikker konto svindel’ (Safe Account fraud) og ’bekendt i knibe svindel’ (Trusted relation fraud).
Viste data og muligheder
Nedenfor findes statistik for ovenstående. Desuden findes de konkrete tal nederst i tabelform, hvor der er mulighed for at se data for et enkelt år ad gangen.
Note: Vi har justeret og forbedret indsamlingen og kvalitetssikringen af vores tal for at få et så retvisende billede af misbruget som muligt. Det betyder, at tallene ikke direkte kan sammenlignes med tallene fra årene før 2019. Med den metode, vi bruger nu, må vi forvente, at tallene fra tidligere år har været højere.
Visning af tabeller
Vær opmærksom på, at tabellerne bedst vises på desktop.
