Betalingskortmisbrug kan overordnet opdeles i fire kategorier:
- Den typiske form for betalingskortsvindel er misbrug på falske – oftest udenlandske hjemmesider – hvor man lokkes til at handle, hvorefter ens kortoplysninger misbruges.
- En anden form kan være falske sms’er fra fx pakkefirmaer, der får offeret til at klikke på et link og efterfølgende godkende en stor betaling.
- En tredje metode er, at den kriminelle, efter et identitetstyveri, tilmelder ofrets betalingskort til en app-løsning, fx ApplePay.
- Endelig foregår der også fortsat svindel med fysiske kort, hvor kriminelle enten lokker betalingskort og koder ud af offeret, eller hvor kriminelle stjæler offerets kort efter at have afluret pinkoden, fx ved dagligvarekøb.
De danske banker følger udviklingen tæt og bekæmper hver dag de kriminelle, tager tiltag for at styrke danskernes kendskab til svindlernes metoder, og er med i udviklingen af digitale løsninger, der sikrer os bedre mod de nye trusler.
I januar 2021 trådte en ny fælles EU-lovgivning i kraft, så en betaling i nethandel inden for EU skal godkendes ved brug af stærk kundeautentifikation. Det betyder, at en transaktion skal godkendes af minimum to faktorer ud over kortoplysninger, for eksempel ved at bruge MitID. Det har reduceret svindelen i e-handelen i Danmark, hvor hovedparten af svindlen med stjålne betalingskort sker.
Nationalbanken har siden 2016 udgivet en statistik med betalingskortmisbrug, som opdateres kvartalsvist.
Link til betalingsstatistikken