Planet Nusa har en vision om, at alle kvinder skal føle sig velkommen og tilpas, når de er aktive – uanset om det er i træningscentret eller ude på farten. Det er helt essentielt, at kvinderne ser brandet som et community, de indgår i. Mille Skat og Kristine Esmer er grundlæggerne bag Planet Nusa, som tilbyder bæredygtigt træningstøj til kvinder. Med et årtis erfaring fra modebranchen kom de frem til den erkendelse, at de ville starte deres egen forretning ved at flytte branchen tættere på en grøn og bæredygtig retning.
Brød ud af modebranchen og startede eget bæredygtigt brand
Af denne grund valgte Mille og Kristine at bryde ud af modebranchens traditioner og stifte deres eget brand med en mere holistisk tilgang til bæredygtighed. Eksempelvis har de fjernet led i værdi- og produktionskæden ved udelukkende at basere deres forretning på direct-to-consumer-modellen. Verdensmålene er også inddraget i forretningsmodellen. Det femte verdensmål har fokus på kvinder og deres velvære, hvilket Planet Nusa centrerer om med plads til alle kvinder. Mille og Kristine har et stort netværk inden for modebranchen, som kunne være udnyttet, men de har aldrig gået på kompromis med deres forbrugerfokuserede forretningsmodel. Det er også grunden til, at de udelukkende har holdt sig til direct-to-consumer-modellen.
Bankens Mentorship Programme førte til funding
I starten havde Mille og Kristine ingen ide om, hvordan de skulle finansiere og realisere deres drøm – lige indtil de fik et nys om et mentorship-program hos deres bank. Det betød, at banken hjalp dem med alt fra sparring og vidensdeling om at drive en forretning til pitchtræning, udvikling, budgetlægning og andre forretningsfremmende aktiviteter. Banken blev dermed deres sparringspartner og rådgiver. Med banken i ryggen tog kvinderne ud til pitchmøder med 300 mennesker på 30 dage, hvor de fik fundingen i hus.