Det er nu over tre år siden, vi danskere sagde farvel til NemID og papkort og i stedet skulle vænne os til at bruge MitID. Og det er en løsning, som vi i dag er godt tilfredse med. I dag svarer 83 procent i Digitaliseringsstyrelsen nye tilfredsundersøgelse, at de er glade for MitID. Det er en markant stigning i forhold til 2023, hvor det tilsvarende tal var 74 procent, mens det i 2022 var 64 procent. Der er blot to procent, der svarer, at de ikke er tilfredse med MitID.
”Danskerne har taget MitID til sig. Det kan vi også mærke i bankerne, hvor MitID spiller en helt afgørende rolle i at skabe en nem og sikker adgang til banken for kunderne. Vi er meget tilfredse med, at MitID fungerer så godt og er til glæde for mange danskere. Samtidig arbejder vi konstant med at udvikle MitID, så vi også fremover har en brugervenlig løsning, der samtidig fungerer som et stærkt værn mod nye trusler,” siger Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark.
MitID er udviklet og ejet af det offentlige og landets pengeinstitutter. Løsningen er et resultat af et veletableret og unikt samarbejde i MitID-partnerskabet, der består af Digitaliseringsstyrelsen, som repræsentant for staten, regionerne og kommunerne, og Finans Danmark, som repræsentant for landets pengeinstitutter.
”Ønsket har været at skabe én løsning, som man som borger kan bruge, uanset om det er en offentlig eller privat selvbetjeningsløsning, man bruger. Det kan være borger.dk eller netbanken. Det er ganske unikt, når vi ser til andre lande, og her ligger også en god del af forklaringen på den store tilfredshed med MitID – at det er én løsning, som kan bruges alle steder,” siger Michael Busk-Jepsen.
LINK til brugertilfredshedsundersøgelse (digst.dk)