Andelen af danskere, der skifter bank i løbet af et år, har i de sidste ti år ligget relativt stabilt omkring 4-4,5 pct. Dermed er danske bankkunder fortsat blandt de mest aktive i EU, når det handler om at skifte bank. Det viser en ny analyse fra Finans Danmark, der sammenligner kundemobiliteten på det danske bankmarked med kundemobiliteten i de øvrige EU-lande*, som har veletablerede bankmarkeder og finansielle institutioner.
Analysen viser, at på tværs af nogle af de vigtigste bankprodukter som opsparingskonto, bolig-/realkreditlån og forbrugslån ligger Danmark i top-3 i EU. For eksempel har 14 pct. af de danske kunder skiftet udbyder af bolig-/realkreditlån i perioden 2017-2022. Det er betydeligt højere end gennemsnittet på 11 pct. for de observerede EU-lande. Ser man samlet på mobiliteten for de fem kerne-bankprodukter i ét samlet mål for kundemobilitet på bank- og realkreditmarkedet, ender Danmark på en samlet tredjeplads kun overgået af Sverige og Italien.
”Tallene slår en tyk pæl igennem myten om danskerne som passive bankkunder. Tværtimod viser de, at vi er blandt de mest aktive i Europa, når det kommer til at finde en bank, der bedst matcher vores behov. Det underbygger, at der er en god konkurrence på det danske bankmarked – også når vi sammenligner med udlandet. Danske bankkunder er bevidste om deres muligheder og tøver ikke med at skifte bank, hvis de kan få bedre vilkår eller løsninger andre steder”, siger Ane Arnth Jensen, konstitueret administrerende direktør i Finans Danmark
Hun understreger, at det ikke kun er dem, der skifter bank, men hele gruppen af aktive kunder, der driver konkurrencen – en pointe, som også Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fremhævet. En ny spørgeundersøgelse viser, at mange kunder har undersøgt andre bankmuligheder, men at en stor andel af dem valgte at blive i deres nuværende bank.
Der er stor forskel på, hvem der skifter bank. Kundemobiliteten i Danmark er særlig høj i situationer, hvor forbrugernes bankbehov ændrer sig betydeligt, såsom ved køb af bolig, hvor andelen af bankskift er næsten dobbelt så høj sammenlignet med personer, der ikke har skiftet bolig. Og ser vi på førstegangskøbere, er tendensen til at skifte bank knap tre gange så høj. Generelt ser vi også, at kunder med større behov for bankydelser også skifter bank oftere.
Nemt at skifte bank og realkreditinstitut i Danmark
Som nævnt viser en ny spørgeundersøgelse, som Epinion har foretaget for Finans Danmark, at danskerne generelt er tilfredse med deres bank. Men undersøgelsen viser samtidig, at godt seks ud af ti har undersøgt alternative muligheder hos andre banker. Af dem har knap 60 pct. valgt at beholde deres bank.
”Selv om danskerne generelt er tilfredse med deres bank, viser undersøgelsen, at kunderne er kritiske og løbende holder øje med bankernes priser og vilkår. Det tegner billedet af et sundt konkurrencemarked, hvor bankerne må kæmpe for at fastholde deres kunder”, siger Ane Arnth Jensen.
Den relativt høje mobilitet blandt danske bankkunder skal også ses i lyset af, at det er nemt at skifte bank i Danmark, hvilket bl.a. skyldes det digitale system ’e-engagement’, der siden 2014 har gjort det muligt at overføre kundens engagement mellem to banker. Og det har mange danskere også opdaget: Blandt dem, der har skiftet bank inden for de se seneste fem år, oplever syv uf af ti, at processen foregik nemt og hurtigt.
”Nu gør vi det endnu nemmere at skifte bank i Danmark. Vi har i dag lanceret en ny løsning, eBankskifte, der skal gøre det endnu lettere for den enkelte kunde at undersøge mulighederne i andre banker.”, siger Ane Arnth Jensen.
*Vi sammenligner Danmark med de 13 etablerede EU-lande, der ligeledes var med i EU før 2004.
Læs analysen ”Mobilitet på bankmarkedet 2024” her
Læs analysen af Epinions undersøgelse af danske bankkunders oplevelse af deres bank, bankskifte mv. her