Finans Danmark skyder i dag en stor, landsdækkende kampagne i gang. På TV, i aviser, sociale medier og i bybilledet vil man møde sloganet ”Sikker bank – sammen”. Kampagnens budskab understreger dermed, at digital svindel og de kriminelle bag kun kan stoppes, hvis vi gør det i fællesskab. Samtidig gør den op med forestillingen om, at det er nogle særlige grupper, der udsættes for svindel. Digital svindel kan nemlig ske for alle. Også for dig.
”Baggrunden er jo trist. Tallene taler deres tydelige sprog. Den digitale svindel stiger og flere og flere oplever at blive udsat for forsøg på svindel. Hvis vi skal sikre at færre bliver ofre for de kriminelles forsøg på svindel kræver det også, at vi alle er mere bevidste om de farer, der er for os alle,” siger Ulrik Nødgaard, administrerende direktør i Finans Danmark.
Ud over den store kampagne, der kommer til at køre året ud, har Finans Danmark også nedsat en særlig Svindel Task Force, der skal arbejde på at finde løsninger.
”Der er allerede 500 ansatte i landets banker, der ikke laver andet end at forebygge og bekæmpe svindel. Men vi er også nødt til at prøve at komme et skridt foran de kriminelle og finde løsninger i fællesskab, der kan stoppe den kedelige kriminalitet. Det kræver nytænkning, og det har vi sat os i spidsen for med denne her Task Force,” siger Ulrik Nødgaard.
Svindlen stiger
I 2022 løb svindlen op i 425 mio. kroner. Alene antallet af netbanksvindelsager er mere end fordoblet på et år fra 2022 til 2023. Og selvom bankerne stopper 60 procent af svindelforsøgene, så slipper de kriminelle afsted med millionstore beløb hvert år.
”Det kan vi som samfund ikke leve med. Derfor gør vi alt, hvad vi kan for at stoppe den udvikling. Det er altså både ved at finde nye kreative løsninger, men også ved at sige til befolkningen, at hvis vi skal stoppe mere af denne slags kriminalitet, så kræver det, at vi alle har paraderne oppe,” siger Ulrik Nødgaard.
Læs mere på www.sikkerbank.dk