Af Kjeld Gosvig-Jensen, juridisk direktør, Finans Danmark
Under overskriften ”Da bridgeklubben i Faaborg skulle oprette en ny konto, forlangte banken registrering af samtlige bestyrelsesmedlemmer med kørekort, personnummerbevis og vellignende foto” opfordrer en række hoved- og paraplyorganisationer i en fælles kronik, politikerne til at få ryddet op i unødige regler og krav. Regler som foreningerne møder, når de ønsker at åbne en konto i banken.
Den samme opfordring kom Finans Danmarks formand med for to måneder siden på vores årsmøde. Her opfordrede Carsten Egeriis den nye regering til at nedsætte et ekspertudvalg, der skal vurdere, om det er muligt at lempe eller justere i nogle af de regler, som besværliggør kundeoprettelsen.
For der er intet modsætningsforhold her. Bankerne ønsker - præcis som kunderne efterspørger - at kunne levere en nem og smidig etablering af et kundeforhold og en konto.
Men det er ikke så lige til. Lovgivningen kræver, at bankerne kender deres kunder. Bankerne er derfor forpligtet til løbende at indhente oplysninger hos kunderne. Det har afsæt i europæiske hvidvaskregler, og de kræver, at bankerne gennemfører administrativt tunge kontrolprocedurer. Disse procedurer kan kun ændres, hvis reglerne ændres.
Bankerne kan ikke ”bare” lempe reglerne. Bankerne står til ansvar overfor både samfund og myndigheder. Hvis reglerne skal lempes, må politikerne på banen. Hvis vi skal have nemmere procedurer, kræver det nye tekniske løsninger fra myndighederne side, og hvis dette falder på plads, skal foreningerne og bankerne sammen skabe de bedste rammer for, hvordan kundeoprettelser skal foregå, så foreningerne kan levere de efterspurgte oplysninger, og bankerne tilsvarende levere de efterspurgte bankydelser.
Som kronikørerne peger på, har foreningsorganisationerne, myndighederne og Finans Danmark arbejdet sammen om dette i to år. Det har resulteret i et katalog med tre konkrete idéer: En ny model for risikoklassifikation, model for digital registrering og guide til foreninger.
Det første forslag er nu sat i søen med en ny vejledning fra Finanstilsynet. De to andre forslag arbejdes der på. Tilsammen udgør de tre forslag en helhedsløsning, som skal bane vejen for, at det bliver mindre byrdefuldt at være forening i fremtiden.
Derfor vil jeg også opfordre kronikørerne til at se tilbage på vores idékatalog, hvor vi sammen skrev under på, at udfordringerne løses i fællesskab. Og i stedet for at pege fingre af hinanden, bør vi i stedet pege på politikerne og bede dem om hjælp.
Vi har en opgave, der skal løses. Men vi kan kun løse den i fællesskab. Og vi har brug for politikernes hjælp.