I denne uge blev en ny digital løsning præsenteret. Den kaldes e-samtykke, og det er finanssektorens nye fælles løsning, der vil kunne give kunden det fulde overblik over afgivne samtykker, uanset hvilken part, kunden afgiver samtykke til. Det er også muligt at trække samtykket tilbage. Det betyder, at kunderne kan få både bedre og hurtigere rådgivning, og den gør det nemt for kunderne at holde styr på, hvordan deres data bliver brugt. Løsningen skal i første omgang bruges til at smidiggøre udveksling af lånedata om realkreditlån.
e-samtykke er den seneste digitale løsning, bankerne har lanceret, der er med til at gøre hverdagen lettere for kunderne, og som øger konkurrencen i sektoren.
”Vi er glade for, vi på den måde kan styrke konkurrencen i sektoren. Løsningen er endnu et godt eksempel på, hvordan digitalisering af sektoren gør det lettere at være kunde,” siger Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark.
Flere løsninger på vej
Siden 2014 har den digitale løsning e-engagement gjort det muligt for bankkunder at overføre deres fulde engagement elektronisk fra én bank til en anden.
Og i 2022 begynder bankerne udviklingen af eBankskifte, der vil gøre det muligt for de danske banker at se en kundes fulde engagement i en anden bank, hvis kunden ønsker det. På den måde kan der let og elektronisk skabes et overblik, som giver bankrådgiveren mulighed for at give kunden et relevant tilbud.
”Det er allerede nemt at skifte bank – og nu bliver det endnu lettere. Med det nye system vil den enkelte kunde og bank opleve mindre administrativt arbejde, og det vil styrke en i forvejen stærk konkurrence mellem bankerne og realkreditinstitutterne,” siger Michael Busk-Jepsen.
Fakta
Om e-samtykke
e-samtykke er finanssektorens fælles digitale samtykkeløsning, der er udviklet i et tæt samarbejde mellem de danske penge- og realkreditinstitutter. De har været med til at sikre, at løsningen lever op til kundernes behov, virksomhedernes ønsker og kravene i persondataforordningen.
Med e-samtykke har kunden det fulde overblik over alle afgivne samtykker, uanset hvilken part kunden afgiver samtykke til. e-samtykke understøtter kravene i persondataforordningen om, at et samtykke skal være frivilligt, specifikt, informeret, utvetydigt og muligt at trække tilbage.
Om eBankskifte
Det skal gøres endnu lettere for kunderne at skifte bank. Derfor udvikles en ny digital løsning, der er en overligger til den nuværende løsning e-engangement.
Den nye løsning, som kaldes eBankskifte, designes så en bankkunde – med eksempelvis MitID – kan give samtykke til, at en hvilken som helst dansk bank kan trække et overblik over den potentielle kundes nuværende engement i en hvilken som helst anden dansk bank.
Det vil sikre, at ingen oplysninger bliver tabt, og de manuelle tastefejl elimineres. Det betyder, at kunden vil kunne få et tilbud fra en ny bank på et fuldstændigt grundlag. Samlet set vil kunden opleve både, at rådgivningen bliver endnu bedre, og at processen bliver endnu hurtigere og nemmere.