Den digitale kriminalitet er desværre kommet for at blive. Og mens blandt andre Finans Danmark arbejder på højtryk for at nedbringe antallet af sager, så styrker Finans Danmark nu også bankkundernes mulighed for at få støtte, hvis de er blevet udsat for digital svindel.
”Digital svindel kan have store omkostninger, og de er ikke kun økonomiske. For nogle er konsekvenserne meget alvorlige, og det kan udgøre en stor psykisk belastning. I en sådan situation kan det være svært at finde rundt i de tilbud om hjælp, der er. Pårørende kan have svært ved at hjælpe i de situationer, som ofrene ofte oplever som skamfulde. Og det kan også være svært for bankrådgiverne at tale med ofre, som måske har været udsat for manipulation, eller som måske befinder sig i en dyb personlig krise. Der er derfor brug for støtte og vejledning til ofre og pårørende, som Offerrådgivningens kompetente rådgivere kan hjælpe med,” siger Michael Busk-Jepsen, underdirektør for digital innovation, kritisk infrastruktur og beredskab.
”Mens bankerne med deres faglige ekspertise er en central hjælp for deres kunder, kan Offerrådgivningens rådgivere – der er uddannet i at yde emotionel støtte – være et vigtigt supplement for mennesker, der har været udsat for økonomisk IT-svindel. Vores døgnåbne rådgivning giver ofrene mulighed for at få støtte, når de er klar til det, og gennem vores mentorordning kan vi i mange tilfælde tilbyde længerevarende støtte. Vores tilbud er desuden ikke kun rettet mod ofrene selv – vi er også her for deres pårørende. Vi er meget glade for samarbejdet med Finans Danmark – og for den efteruddannelse, de stiller til rådighed for vores rådgivere, så vi i fællesskab kan styrke indsatsen over for ofre for digital svindel,” siger Dorte Kallestrup Mortensen, sekretariatsleder for Offerrådgivningen i Danmark.
Anbefaling fra Svindel Task Forcen
Det er Finans Danmarks Svindel Task Force, der tilbage i november sidste år kom med 18 anbefalinger, der kan bremse den digitale kriminalitet. Forslag 16 hedder: ”Støtte og vejledning til ofre og pårørende”, og det er den anbefaling, Finans Danmark nu tager fat på.
Samtidig med at bankerne begynder mere systematisk at henvise svindelofre til Offerrådgivningen, så er det aftalt, at Finans Danmark vil medvirke til efteruddannelse af offerrådgiverne. Ligesom bankerne vil henvise til Cyberhotlinen.
”Vi sidder med en særlig viden om svindelsituationerne i bankerne, fordi det jo oftest handler om, at folk bliver franarret deres penge. Den viden vil vi sørge for at dele med Offerådgivningen, så deres rådgivere er klædt på til samtalerne med ofrene for svindel,” siger Michael Busk-Jepsen.
Fakta om aftale
Finans Danmark har indgået et samarbejde med Offerrådgivningen om muligheden for at henvise bankkunder, der har brug for en ekstra samtale, til Offerrådgivningens rådgivere.
Offerrådgivningen har døgnåbent og udføres af offerrådgivere, der har gennemgår en specialiseret uddannelse.
Finans Danmark stiller efteruddannelse til rådighed for offerrådgiverne for at støtte dem i at håndtere de svære samtaler om digital svindel.
Samtidig har Finans Danmark aftalt med Styrelsen for Samfundssikkerhed, at bankerne også systematisk henviser til den offentlige Cyberhotline.