Af Dorrit Brandt, formand for Finansforbundet og Ulrik Nødgaard, administrerende direktør, Finans Danmark
Debatten om den finansielle sektors bidrag til vores fælles samfundsudfordringer er sjældent specielt rosenrød. Det er vi mere end almindeligt bekendte med, men der er brug for balance og nuancer. Den finansielle sektor bidrager nemlig. Også på rigtig mange områder, man måske ikke lige har øje for.
Som noget helt nyt er Finans Danmark fra 1. januar i år både interesse- og arbejdsgiverorganisation. Det betyder, at arbejdsmarkedsparter på det finansielle område nu er Finansforbundet og Finans Danmark. Det giver helt nye muligheder for, at vi sammen kan være endnu stærkere, når det handler om finanssektorens bidrag til de store samfundsløsninger. Og i fællesskab tage fat om nogle af de udfordringer, der venter i horisonten. Det gør vi gerne – og det er vi sådan set vant til.
Løsninger på tværs
Og lad os bare starte med de fælles løsninger. I finanssektoren har vi faktisk tradition for et tæt samarbejde mellem arbejdsgivere og medarbejdere – og det har skabt resultater for både medarbejdere og virksomheder. F.eks. har vi ligestillet barselsmulighederne i vores overenskomst, vi har en fælles pulje til kompetenceudviklingsinitiativer og vi har en lang tradition for sammen at løfte trivsel og arbejdsmiljøindsatser i virksomhederne. Det handler ikke kun om os selv – det er samfundsinitiativer, der handler om at styrke ligestilling, om at investere i kompetencer og om bidrage til at skabe bedre mental sundhed.
Fra sektor til samfund
Få sektorer er så gennemdigitaliserede som vores. Teknologien gør mange ting meget nemmere for rigtig mange, og vi er stolte af at bidrage til digitaliseringen af Danmark. Den bevægelse går stærkt – og den kræver også hensyn og opmærksomhed. Men den skaber muligheder for vores samfund.
Bag MitID, som de fleste af os jo bruger, står der et partnerskab mellem Digitaliseringsstyrelsen og Finans Danmark som et unikt partnerskab med det offentlige. Dermed er vi med til at sikre, at alle borgere i dette land kun skal bruge ét digitalt ID, uanset om man logger på sin bank eller på f.eks. borger.dk. Det er effektivt og sikkert – og en samarbejdsløsning i absolut international topklasse.
Svindelbekæmpelse er også en del af vores digitale virkelighed. Flere end 500 medarbejdere i bankerne har det i dag som deres hovedopgave at stoppe forsøg på svindel. Derudover kommer alle de andre bankansatte, som på daglig basis vejleder og advarer kunderne om risikoen for at blive svindlet. Det er en indsats, som vi – medarbejdere og banker – vægter enormt højt fordi det handler om vores alle sammen tryghed og tillid i en digital hverdag.
Og så er der den grønne omstilling. Her har finanssektoren har sat turbo på det grønne kompetenceløft og uddannet 36.000 medarbejdere i bæredygtighed, så vi i endnu højere grad kan hjælpe vores kunder i den retning. Det giver mening for kunderne, det giver mening for os og det giver mening for samfundet.
Nye udfordringer forude
Kunstig intelligens kommer til at forandre vores hverdag og vores arbejdsmarked. Det er allerede godt i gang i finanssektoren – ligesom det bliver tilfældet for alle mulige andre brancher. Den nye teknologi rummer et kæmpe potentiale, men skal selvfølgelig bruges med omtanke, herunder i forhold til etik. Det kommer vi også til at arbejde for at finde fælles løsninger på.
Vi har også fælles ambition om at skabe bæredygtige arbejdspladser, hvor kompetencerne udvikles hele livet, så der investeres i medarbejderressourcer og blandt andet seniorer fastholdes endnu bedre. Det er vigtigt i en tid, hvor vi mangler arbejdskraft – og vi er faktisk i al beskedenhed ikke helt dårlige til det.
I finanssektoren arbejder vi med at hjælpe med at realisere drømme og skabe muligheder for vores kunder, sikre en solid finansiel infrastruktur og sørge for velfungerende betalingsløsninger. Men det er også helt centralt for os at tage ansvar for udviklingen på vores arbejdsmarked og for vores samfund.