Med stigende forventninger til og efterspørgsel efter grønne finansielle produkter fra investorer og bankkunder er der også kommet fokus på at sikre, at finansielle virksomheder ikke misbruger ordene ”grøn” og ”bæredygtig” i profilering af deres produkter eller organisationens image. Derfor har EU-Kommissionen nu bedt de europæiske tilsynsmyndigheder om at afklare, hvad greenwashing er – og udarbejde anbefalinger til, hvordan det bør defineres og håndteres af tilsynsmyndigheder. Som et led i dét arbejde, har de europæiske tilsynsmyndigheder udsendt en offentlig høring, hvor både finanssektoren, NGOer, forskere og andre interessenter er inviteret til at komme med deres input.
De europæiske tilsynsmyndigheder lægger i deres høring op til en bred forståelse af ordet greenwashing. Ifølge deres udkast kan en finansiel virksomhed greenwashe, også selv om det ikke er med vilje. Det kan f.eks. ske ved, at man baserer sit grønne finansielle produkt på oplysninger, der viser sig ikke at være korrekte. Det er et problem i den nuværende situation, hvor der både er mangel på solide bæredygtighedsdata om virksomheder, og det ikke står helt klart, hvilke virksomheder der ifølge EU-lovgivningen kan kaldes for bæredygtige.
”Banker, realkreditinstitutter og kapitalforvaltere er den finansielle motor, der – sammen med deres kunder – driver den bæredygtige omstilling af samfundet fremad. Og det gør vi i en tid, hvor der både er mangel på bæredygtighedsdata, og hvor vi samtidig er i gang med at implementere en omfattende og kompleks EU-lovgivning om bæredygtig finans. I denne omstillingsfase er der behov for rammer, der understøtter denne proces – ikke kvæler den,” siger Birgitte Søgaard Holm, direktør for Investering og Opsparing i Finans Danmark, og fortsætter:
”Greenwashing må ikke defineres så bredt, at det ender som en sort klods om det grønne omstillingsben. Vi må ikke have så stramme rammer, at de afskrækker finansielle virksomheder fra at udvikle og tilbyde grønne produkter til deres kunder, fordi de frygter at havne i beskyldninger om greenwashing. Samtidig må vi heller ikke havne i en situation, hvor investorerne mister tilliden til grønne investeringer, fordi en bred definition af greenwashing medfører stigende antal beskyldninger om greenwashing. Det er i vores øjne en fælles opgave for myndigheder og finanssektoren at gøre forbrugerne opmærksomme på, at vi er et sted, hvor begreber og data stadig udvikler sig – og at regelsættet i øvrigt endnu er ufærdigt. Derfor justeres oplysninger om bæredygtige produkter også i takt med, at lovgivning præciseres, og vi løbende får bedre data om virksomhedernes bæredygtighed.”
Lovgivning eksisterer allerede
Finans Danmark påpeger desuden i sit høringssvar, at det er vigtigt ikke at øge kompleksiteten i et allerede omfattende regelsæt for bæredygtig finansiering.
”Der skal ikke herske tvivl om, at beskyldninger om greenwashing udgør en stor omdømmemæssig risiko for finansielle virksomheder og er derfor også allerede en integreret del af risikostyringen i sektoren. Grundlæggende mener vi, at kernen i greenwashing omhandler falsk markedsføring, som allerede er adresseret i markedsføringslovgivningen samt de oplysningsforpligtelser, der er gældende for finansielle produkter. Vi ser derfor ikke behov for ny lovgivning om greenwashing,” siger Birgitte Søgaard Holm.
Fakta
- Læs hele høringssvaret
- Vi forventer at se foreløbige rapporter fra de europæiske tilsynsmyndigheder i maj 2023, mens de endelige rapporter med anbefalinger til EU-Kommissionen og nationale tilsynsmyndigheder ventes til maj 2024.
- EU-Kommissionen vil på den baggrund vurdere, om der er behov for lovgivningsmæssige tiltag. Mens de europæiske tilsynsmyndigheder vil vurdere, om der er behov for yderligere vejledning til de nationale tilsyn.