Høringssvar til EU-Kommissionens høring om revidering af ELTIF-forordningen

Publiceret 19-01-2021

Finans Danmark har i dag afgivet høringssvar til EU-Kommissionens høring om revidering af forordning om europæiske langsigtede investeringsfonde (ELTIF’er).

Revideringen af reglerne er et vigtigt skridt for langsigtede investeringer i EU og mod at imødekomme det stigende behov for at finansiere vækst og langsigtet udvikling i Europa.

Vi bakker op om EU.Kommissionens initiativ til at revidere reglerne, da der siden forordningens ikrafttrædelse i 2015 kun er registeret omkring 28 ELTIF’er på europæisk plan. Samtidig har ELTIF-regelsættet potentialet til at forbedre mulighederne for bæredygtige investeringer gennem investeringsfonde for private investorer. Dette vil også være i tråd med målene for Kapitalmarkedsunionen og EU’s investeringsplan for infrastruktur.

ELTIF-reglerne omfatter en bred gruppe af investortyper, forskellige investeringsstrategier og projekter. Hvis ELTIF-reguleringen skal blive en succes, er det derfor nødvendigt at undgå en ”one size fits all” tilgang til revideringen af reglerne. Vi ser derfor gerne, at man sikrer fleksibilitet i regelsættet – særligt i forhold til egnede underliggende aktiver, reglerne om diversifikation for ELTIF’er, mulighed for at visse investorer kan betragtes som professionelle investorer og ELTIF’ens livscyklus.

Maria Birkvad

Chefkonsulent

For pressehenvendelser

Camilla Thorning