Høringssvar: Omfattende ændringer af ledelsesbekendtgørelsen

Publiceret 23-03-2021

Finanstilsynet har sendt udkast til ændring af bekendtgørelsen om ledelse og styring af pengeinstitutter m.fl. i høring.

Finans Danmark mener overordnet, at flere af de foreslåede ændringer af ledelsesbekendtgørelsen - med det store fokus på kontrolprocesser, herunder krav om detaljerede evalueringer og rapporteringer - medvirker til, at reguleringen for finansielle virksomheder bliver for omfangsrig og detaljeret.

Ændringerne i bekendtgørelsen og dens enkelte bilag mener vi desværre vil øge mængden af administrative byrder for virksomhederne væsentligt, og der er en risiko for, at ændringerne griber ind i den sædvanlige arbejds- og opgavefordeling mellem en virksomheds direktion og bestyrelse. Det er i tillæg til, at bestyrelserne i finansielle virksomheder i forvejen modtager anseeligt materiale, at kravene til bestyrelsesmedlemmernes uafhængighed og faglighed løbende øges, og at deres ansvar forventes skærpet.

Jens Kasper Rasmussen

Chefkonsulent

For pressehenvendelser

Camilla Thorning

Pressechef

Høringssvar: Udkast til bekendtgørelse om ledelse og styring af pengeinstitutter m.fl.

Høring over udkast til bekendtgørelse om ledelse og styring af pengeinstitutter m.fl.