I dag er det meget let at skifte bank. Men processen, der går forud, kan være besværlig. Her skal bankkunderne bruge tid på at indsamle oplysninger om deres nuværende konti, depoter, kort, pension, lån, Betalingsservice, og hvad de ellers måtte have i banken. For alt dette skal til for, at en ny bank kan give bankkunden et tilbud.
For at fjerne det besvær ser de danske banker nu på muligheden for at udvikle en ny digital løsning, der skal sikre, at al den information kan hentes automatisk bankerne imellem. Kunden kan på den måde sikre sig, at tilbuddet fra den nye bank til fulde dækker de behov, der er dækket af den nuværende bank. Idéen kaldes eBankskifte.
”Det er allerede nemt at skifte bank – det kan blive endnu nemmere med eBankskifte. Det er et helt nyt IT-system, bankerne selv skal udvikle og drive. Den enkelte kunde og bank vil opleve mindre administrativt arbejde, og det vil styrke en i forvejen stærk konkurrence mellem bankerne. Det er på alle måder win-win,” siger Ulrik Nødgaard, administrerende direktør i Finans Danmark.
Idéen er endnu et stort digitalt skridt
Den nye løsning kommer til at bygge oven på den løsning, der så dagens lys allerede tilbage i 2014. Løsningen hedder e-engagement, og den gør det muligt for en kunde at overføre sit fulde engagement hos en bank til en anden.
e-engagement er i dag fuldt digital og integreret i bankernes systemer, så alt kan overføres hurtigt og uden fejl. Resultatet er, at for de omkring 200.000 danskere, der skifter bank hvert år, er tiden det tager nedbragt fra 2-3 måneder til 2-3 uger i langt de fleste tilfælde. Med løsningen er Danmark foregangsland på området og har inspireret til lignende løsninger i eksempelvis Norge.
”I Danmark er vi i forvejen helt i front med digitaliseringen. Med denne idé tager vi endnu et skridt fremad,” siger Ulrik Nødgaard.
Læs ny rapport