Høringssvar til EU-Kommissionens konsultation om ”Roadmap for the review of bank crisis management & deposit insurance framework (BRRD review)”

Publiceret 17-12-2020

I krisehåndteringsdirektivet (BRRD) reguleres blandt andet håndteringenafnødlidendeSIFI-bankeri enkrisesituation,og der stilleskravomstørrelsendenkapital, sominstituttet skalkunnebrugetilatdækketab, hvisinstituttetblivernødlidende(detsåkaldteNEP-krav).

BRRD indeholder en lang række valgmuligheder for de nationale myndigheder i forhold til, hvor store krav bankerne i de enkelte lande skal opfylde. Det giver mulighed for meget forskellige krav for de europæiske banker og hæmmer dermed potentielt det fælles europæiske marked på grund af forskellige regler i de europæiske lande.

I høringssvaret argumenterer vi på den baggrund for, at de nationale valgmuligheder i BRRD bør reduceres kraftigt. På den vis kan vi sikre os, at reglerne er ens på tværs af Europa, hvilket er til gavn for det fælles europæiske marked.

Morten Frederiksen

Kontorchef

For pressehenvendelser

Camilla Thorning