Virksomheder og banker kan ofte gå skævt af hinanden. Det er uhensigtsmæssigt. Ikke kun for virksomheden, men også for banken og resten af samfundet, der nyder godt af øgede investeringer i produktion og arbejdspladser.
"Sådan forhandler du med din bank" er en håndbog, der byder på en lang række gode råd fra de tre erhvervsorganisationer, der sammen ønsker at skabe grobund for, at virksomheder og banker får en bedre dialog - og dermed også flere ja’er end nej’er i banken.
”Banker vil i udgangspunktet gerne låne ud, men virksomhederne skal være godt forberedt, når de beder om driftskreditter, lån med videre. Der skal ikke kun være en vis egenkapital, banken har også brug for en forretningsplan og velunderbyggede budgetter. Det skaber troværdighed, og banken skal have en tro på dig og din idé, hvis en god aftale skal i hus,” siger administrerende direktør i Finans Danmark Ulrik Nødgaard.
Karaktersystem
Banker og kreditbureauer gør i høj grad brug af virksomhedens regnskaber til kreditvurdering. Bankernes kreditvurdering resulterer i en karakter, som indgår i vurderingen af, om et lån kan tilbydes og på hvilke vilkår.
”Derfor er det vigtigt, at regnskab og de fremtidsplaner, virksomheden præsenterer for banken, hænger sammen. Virksomheden skal kunne forklare baggrunden for tallene i regnskabet og vise, hvordan de hænger sammen med de projekter, virksomheden er i banken for at låne til. Ingen låner penge ud med bind for øjnene, og det betyder, at virksomheden skal præsentere en realistisk plan for den fremtidige indtjening og dermed også evnen til at tilbagebetale et lån,“ siger administrerende direktør FSR - danske revisorer, Charlotte Jepsen.
Kapitaljagten
SMVdanmark har i foråret 2018 gennemført en undersøgelse blandt deres medlemmer, hvor de blandt andet har spurgt til finansiering. 755 virksomheder har svaret på spørgsmålet om, hvorvidt de føler sig begrænset i adgangen til finansiering. Det svarer 28 pct. ja til.
”Lidt mere end hver fjerde virksomhed oplever en begrænsning i jagten på kapital. Ofte vil jagten starte hos banken, og derfor ønsker vi med denne fælles pjece, at give virksomhederne gode råd til, hvordan de bedst forbereder sig, og fx selv klæder deres bankrådgiver på med fakta og dokumentation om virksomheden. Samtidig er det helt klart vigtigt, at man husker banken er en forretningspartner, og at man forhandler med denne partner," siger administrerende direktør i SMVdanmark Ane Buch.