Nyheder Høringssvar Presse Udgivelser og pjecer Aktiviteter Om os Extranet
English
Logo
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
    Se alle emner
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
    Se alle gode råd
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Vælg site
    Arbejdsgiver
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Arbejdsgiver
  • Nyheder
  • Høringssvar
  • Presse
  • Udgivelser og pjecer
  • Aktiviteter
  • Om os
  • Extranet
  • Du er her:
  • Forside
  • Nyheder
  • It-kriminelle bruger mail, sms og opkald til at komme ind i din netbank

It-kriminelle bruger mail, sms og opkald til at komme ind i din netbank

Publiceret 24-05-2017
It-kriminelle bruger mail, sms og opkald til at komme ind i din netbank

I første kvartal har der samlet været 196 forsøg på misbrug af de danske netbanker. Det er en smule højere end samme periode sidste år, men væsentligt lavere end de tre andre kvartaler af 2016.

”Samlet set er det et acceptabelt niveau, og forhåbentlig er det et tegn på, at bankerne sammen med kunderne er blevet bedre til at spænde ben for de kriminelle. Men vi ved også, at antallet af forsøg har det med at stige i løbet af året, så det er endnu for tidligt at ånde lettet op,” siger digitaliseringsdirektør i Finans Danmark Michael Busk-Jepsen.

Særligt omfanget af traditionelle forsøg på misbrug gennem Fraud og Malware er på et meget lavt niveau med fire forsøg, hvor kun et har medført tab.

I stedet har de kriminelle i højere grad forsøgt sig via de metoder, der under en fællesbetegnelse kaldes Social Engineering. Det er tilfælde, hvor de kriminelle går efter den enkelte bankkunde, og via en besked, en mail eller et telefonopkald giver sig ud for at være fra en pålidelig afsender, for på den måde at få kunden til at udlevere sine personlige oplysninger.

”I de tilfælde er det så at sige kunden, der selv lukker de kriminelle ind. Vi gør derfor en stor indsats for at fortælle danskerne, at de skal være forsigtige og tænke sig om en ekstra gang, når de modtager noget, der giver sig ud for at komme fra banken. Men vi må også bare konstatere, at de kriminelle bliver dygtigere og mere kreative, når de benytter de her metoder,” siger Michael Busk-Jepsen.

Netbankindbrud (Fraud, Malware)

2017 1. kvartal  2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal I alt
Antal forsøg 4 0 0 0 4
Heraf med tab 1 0 0 0 1
Tab i DKK 40.000 0 0 0 40.000

Social engineering/phishing mv. 

2017 1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal I alt
Antal forsøg 192 0 0 0 192
Heraf med tab 54 0 0 0 192
Tab i DKK 999.601 0 0 0 999.601
I alt i DKK 1.039.601 0 0 0 1.039.601

Fakta:

Social engineering - En fællesbetegnelse for metoder kriminelle benytter til at manipulere personer til at afgive eller indtaste oplysninger (id, pass-word og nøglekortkoder) til de it-kriminelle.

Phishing – Når it-kriminelle benytter mails, der giver sig ud for at være fra en ”pålidelig” afsender til at få personer til at afgive eller indtaste personlige oplysninger.

Smishing - Når it-kriminelle benytter sms-beskeder, der giver sig ud for at være fra en ”pålidelig” afsender til at få folk til at afgive eller indtaste personlige oplysninger.

Vishing - Når it-kriminelle benytter telefonopkald, hvor de overtaler personer til at afgive personlige oplysninger.

Se tal fra tidligere år.

Følg Finans Danmark

Finans Danmark  Amaliegade 7  1256 København K  Tlf.: 3370 1000  mail@finansdanmark.dk

  • Nyhedsbrevstilmelding
  • Cookiepolitik
  • Disclaimer
  • Privatlivspolitik