Nyheder Høringssvar Presse Udgivelser og pjecer Aktiviteter Om os Extranet
English
Logo
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
    Se alle emner
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
    Se alle gode råd
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Vælg site
    Arbejdsgiver
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Arbejdsgiver
  • Nyheder
  • Høringssvar
  • Presse
  • Udgivelser og pjecer
  • Aktiviteter
  • Om os
  • Extranet
  • Du er her:
  • Forside
  • Nyheder
  • Nye tal: Så mange oplever forsøg på indbrud i deres netbank

Nye tal: Så mange oplever forsøg på indbrud i deres netbank

Publiceret 05-12-2016
Nye tal: Så mange oplever forsøg på indbrud i deres netbank
Hvor de kriminelle tidligere primært forsøgte at bryde ind i netbanken ved hjælp af avancerede hacker-værktøjer som virus eller malware, sker de fleste forsøg i dag via såkaldt social engineering eller phishing. Det er fx sager, hvor de kriminelle lokker bankkunderne til at sende deres personlige oplysninger fx gennem mails, sms’er eller telefonopkald, der giver sig ud for at komme fra banken.


Klik her for stort foto >

Alene i årets første tre kvartaler har de danske banker indrapporteret omkring 970 tilfælde, hvor it-kriminelle har forsøgt at få adgang til danske netbanker ved at lokke oplysningerne fra bankkunder, og det er lykkedes de kriminelle at komme afsted med knap 3,8 mio. kr. i årets første tre kvartaler.
 
-For de it-kriminelle er det en forholdsvis simpel måde at skaffe sig adgang til netbanken i forhold til at skulle hacke sig ind, og vi kan se, at de kriminelle bliver mere og mere fantasifulde, når det kommer til at lokke oplysninger og penge ud af folk. Flere af de eksempler på mails eller sms-beskeder vi ser fra organiserede kriminelle i dag ligner til forveksling noget, der kunne komme fx fra banken, siger Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finansrådet.
 
Kriminelle er rykket ind på mobilen
Det nye er, at de kriminelle nu også prøver at snyde oplysninger ud folk gennem deres smartphones. Omkring halvdelen af social engineering eller phishing sker i dag via angreb rettet mod mobiltelefoner.
 
-Vi har nok alle en tendens til at være lidt hurtigere på tasterne, når vi står med vores mobiltelefon i hånden i forhold til, når der tikker en sms ind på vores mobiltelefon. De fleste tænker ikke over, hvor mange oplysninger de faktisk har gemt på telefonen, og hvad risikoen er, når de klikker på et ondsindet link eller downloader en app fra en ukendt udbyder, forklarer Michael Busk-Jepsen
 
Heldigvis bliver langt de fleste forsøg på at bryde ind i netbanker stoppet, inden de kriminelle når at få fingrene i danskernes penge. Tallene fra Finansrådet viser, at næsten fire ud af fem registrerede forsøg på at tiltvinge sig adgang til danskernes netbank bliver stoppet i tide.
 
Derudover vurderer Michael Busk-Jepsen, at der hver eneste dag sker forsøg på social engineering eller phishing, som slet ikke registreres, fordi bankkunden selv gennemskuer det og sletter beskeden fra de kriminelle.

Ordbog:
Social engineering - En fællesbetegnelse for metoder kriminelle benytter til at manipulere personer til at afgive eller indtaste oplysninger (id, pass-word og nøglekortkoder) til de it-kriminelle.

Phishing – Når it-kriminelle benytter mails, der giver sig ud for at være fra en ”pålidelig” afsender til at få personer til at afgive eller indtaste personlige oplysninger.

Smishing - Når it-kriminelle benytter sms-beskeder, der giver sig ud for at være fra en ”pålidelig” afsender til at få folk til at afgive eller indtaste personlige oplysninger.

Vishing - Når it-kriminelle benytter telefonopkald, hvor de overtaler personer til at afgive personlige oplysninger.

 

Følg Finans Danmark

Finans Danmark  Amaliegade 7  1256 København K  Tlf.: 3370 1000  mail@finansdanmark.dk

  • Nyhedsbrevstilmelding
  • Cookiepolitik
  • Disclaimer
  • Privatlivspolitik