Lovgivningen sikrer dig, at der er en klageansvarlig i din bank, som kan hjælpe dig i tvister mellem dig og banken. Du kan finde den klageansvarlige på bankens hjemmeside eller ved at spørge din bankrådgiver.
Bliver problemet ikke løst sammen med den klageansvarlige, kan du som privatkunde klage til Det finansielle ankenævn.
Hvem og hvad kan du klage over - og hvordan?
Det finansielle ankenævn behandler klager over danske og færøske banker og deres datterselskaber. Det finansielle ankenævn behandler også klager over danske filialer af udenlandske banker. Du kan klage, hvis din klage drejer sig om et privat kundeforhold. Din klage skal vedrøre et konkret økonomisk krav. Ankenævnet behandler ikke klager over generelle forhold som eksempelvis en banks markedsføring eller ansattes opførsel.
Du skal sende din klage ved at udfylde et særligt klageskema, som du finder på ankenævnets hjemmeside. Det koster 200 kr., som du får tilbage, hvis du får medhold i sagen.
Finans Danmark opfordrer alle banker til at følge kendelser, der er truffet af et enigt ankenævn.