Finans Danmark støtter fuldt ud udviklingen af CMU for at styrke EU og sikre den internationale konkurrenceevne for EU-placerede clearingmedlemmer. Det primære fokus bør være på at skabe en åben finansiel EU-ramme, som ikke begrænser eller straffer EU-virksomheder i konkurrence med ikke-EU-virksomheder. Ideelt set opnås dette med en stærk og konkurrencedygtig EU-baseret clearingindustri, hvor ikke kun EU-virksomheder, men også virksomheder og markedsdeltagere fra andre dele af verden, frivilligt finder det attraktivt at udføre clearing hos EU's CCP'er. Efter vores opfattelse kan der gøres mere for at styrke EU's clearingindustri for at nå dette mål.
Finans Danmark fokuserer i høringssvaret på følgende tre emner:
Vi anbefaler kraftigt, at EMIR review er fremadskuende og kun fokuserer på clearing af nye transaktioner, da det er både byrdefuldt og risikabelt at migrere eksisterende transaktioner.
Vi støtter dog ikke Active Account-princippet, da det vil være ufordelagtigt for især mindre virksomheder, som ikke er medlemmer af Eurex, og vil fragmentere markeder og stille europæiske virksomheder dårligere i forhold til globale konkurrenter. Hvis det implementeres, vil forslaget skade derivatmarkedet og vil gøre EU-clearingmedlemmer og deltagere mindre konkurrencedygtige end deres modparter uden for EU. Der er også risiko for, at koncentrationen til nogle få større clearingmedlemmer stiger. I bedste fald kunne vi støtte et princip om frivillige aktive konti.
Vi støtter ikke CCP-koncentrationsrisikoværktøjet (som ændret i CRD artikel 104), da vi ikke kan se, hvordan man kan designe dette værktøj uden at skade EU-virksomhedernes konkurrenceevne. Anvendelse af søjle 2-værktøjer, som kan medføre yderligere kapitalgrundlagskrav, er efter vores opfattelse ikke et passende værktøj til at imødegå koncentrationsrisici. Hvis værktøjet holdes i forordningen, anbefaler vi kraftigt, at faktiske risikoeksponeringer (Handelseksponering, Deltas) i stedet for fiktionelt registrerede eller teoretiske udestående anvendes som koncentrationsmål. Derudover bør koncentrationsrisiko specificeres yderligere og begrænses til tjenester af væsentlig systemisk betydning og ikke over for CCP'er generelt.