Finans Danmark støtter fuldt ud udviklingen af CMU for at styrke EU og sikre den internationale konkurrenceevne for EU-placerede clearingmedlemmer. Det primære fokus bør være på at skabe en åben finansiel EU-ramme, som ikke begrænser eller straffer EU-virksomheder i konkurrence med ikke-EU-virksomheder. Ideelt set opnås dette med en stærk og konkurrencedygtig EU-baseret clearingindustri, hvor ikke kun EU-virksomheder, men også virksomheder og markedsdeltagere fra andre dele af verden, frivilligt finder det attraktivt at udføre clearing hos EU's CCP'er. Efter vores opfattelse kan der gøres mere for at styrke EU's clearingindustri for at nå dette mål.
Finans Danmark fokuserer i høringssvaret på følgende tre emner:
Vi anbefaler kraftigt, at EMIR review er fremadskuende og kun fokuserer på clearing af nye transaktioner, da det er både byrdefuldt og risikabelt at migrere eksisterende transaktioner.
Vi støtter Active Account-princippet, men danske banker og clearingmedlemmer og nordiske clearingmedlemmer generelt nyder godt af betydelige nettingfordele på tværs af renterisiko i forskellige valutaer, hvor EUR er den primære valuta, som netting af risiko sker mod. Hvis EUR-denominerede rentetransaktioner på grund af Active Account-princippet skal cleares på EU CCP'er, mens rentetransaktioner denomineret i andre valutaer cleares på ikke-EU CCP'er, vil det udløse negative nettingeffekter. Disse negative nettingeffekter kan være væsentligt værre for danske (og nordiske) banker, som er mere aktive i ikke-EUR-denominerede rentetransaktioner, end for banker, der hovedsageligt er aktive på det europæiske fastland.
Vi støtter ikke CCP-koncentrationsrisikoværktøjet (som ændret i CRD artikel 104), da vi ikke kan se, hvordan man kan designe dette værktøj uden at skade EU-virksomhedernes konkurrenceevne. Anvendelse af søjle 2-værktøjer, som kan medføre yderligere kapitalgrundlagskrav, er efter vores opfattelse ikke et passende værktøj til at imødegå koncentrationsrisici. Hvis værktøjet holdes i forordningen, anbefaler vi kraftigt, at faktiske risikoeksponeringer (Handelseksponering, Deltas) i stedet for fiktionelt registrerede eller teoretiske udestående anvendes som koncentrationsmål. Derudover bør koncentrationsrisiko specificeres yderligere og begrænses til tjenester af væsentlig systemisk betydning og ikke over for CCP'er generelt.
Finans Danmark vil også afgive høringssvar til EU-Kommissionen.