Reglerne om oplysningskravene til investeringsprodukters bæredygtighedsoplysninger trådte i kraft i marts 2021, mens en række mere detaljerede krav først er trådt i kraft pr. 1. januar 2022. Men allerede nu har Kommissionen igangsat en omfattende høring om evaluering af og idegenerering til en revision af reglerne i erkendelsen af, at mange aspekter af lovgivningen fungerer efter hensigten.
Finans Danmarks høringssvar lægger i evalueringen af de nuværende regler vægt på, at vi til fulde støtter formålet bag lovgivningen om at kanalisere kapital mod økonomiske aktiviteter, som bidrager til den bæredygtige omstilling og sikre, at investorerne bliver oplyst tilstrækkeligt om investeringsprodukternes bæredygtighedskarakteristika og mål. Men idet forordningen kun har medført større fokus på negative bæredygtighedsindvirkninger – de såkaldte Principle Adverse Impact indikatorer – og i mange tilfælde har gjort overvejelser om bæredygtighed til en helt integreret del af investeringsprocessen, så konstaterer vi i høringssvaret, at reglerne ikke lever op til sine formål på en række punkter.
Lovgivningen opstiller en række krav til, hvilke, hvor mange og hvordan investorerne skal have bæredygtighedsoplysninger. I høringssvaret lægger Finans Danmark vægt på, at der er for mange og for komplekse oplysningskrav, som især den almindelige investor ikke har mulighed for at forstå. Samtidig er definitionerne i lovgivningen for diffuse, hvilket gør det vanskeligt for både investorer og banker i rådgivningssituationen at sammenligne forskellige investeringsprodukters bæredygtighedsaftryk. Høringssvaret vurderer ikke, at disclosureforordningen har medført større efterspørgsel efter bæredygtige produkter, ligesom det har været vanskeligt for sektoren at indpasse investering i omstillingsvirksomheder i rammerne for den nuværende disclosureforordning og ikke mindst reglerne for afdækning af kundernes bæredygtighedspræferencer.
Finans Danmark ser derfor et klart behov for at foretage nogle grundlæggende justeringer af forordningen. En af de udfordringer vi har set i implementeringen af de gældende regler er, at oplysningsforordningen er blevet brugt som en mærkningsordning – de såkaldte artikel 8 og 9 produkter. Forordningen er dog slet ikke designet til dette formål og med vagt definerede begreber om, hvad en bæredygtig investering er – og manglende hensyn til omstilling – har dette skabt mere forvirring end gennemsigtighed. Finans Danmark mener dog, at det klart har demonstreret, at der er et behov for en (dertil indrettet) lovgivning, som inddeler investeringsprodukter i tydelige produktkategorier, som tager tilstrækkeligt hensyn til investering i omstillingsvirksomheder, er mere sammenlignelige, og som er bedre afstemt med reglerne om afdækning af kundernes bæredygtighedspræferencer. Det vil være helt afgørende for, at almindelige investorer fremadrettet i højere grad kan investere i den bæredygtige omstilling.