Vi anerkender Europa-Kommissionens ambition om at give bedre adgang til finansielle data. Med baggrund i danske markedserfaringer har vi forståelse for bestræbelser på at udvikle en stærk europæisk dataøkonomi. Forslaget lægger op til en meget bred datadelingsforpligtelse. Det er derfor vigtigt, at forslaget rammer den rette balance mellem obligatorisk datadeling og markedsbaseret/kommerciel datadeling. Det skal sikre klare rammer, som ikke er unødigt byrdefuld og kompleks for de involverede parter.
Det er derfor nødvendigt at definere og skelne tydeligt mellem forskellige kategorier af data. Basale konto- og transaktionsdata er grundlæggende, strukturerede data "ejet" af kunderne, hvilket gør disse velegnede til deling i en open finance kontekst. Afledte data, der er beriget af de finansielle institutter, f.eks. til brug for vurderinger af virksomhedens kreditværdighed eller egnetheds- og hensigtsmæssighedstest, er ikke egnede til deling, da de er baseret på vurderinger som ikke nødvendigvis vil være den samme for et andet institut.
Det er positivt, at markedet involveres i standardiseringsprocessen. Imidlertid er den foreslåede ”schemes”- og implementeringsmodel på en række områder uklar, og der er behov for nærmere at analysere, hvordan den bedst udformes.
Det er en meget omfattende opgave at udvikle schemes og definere standarder, herunder at alle data er til rådighed på én gang. Det forekommer ikke realistisk inden for lovens tidsrammer. Derfor bør Open Finance forslaget give mulighed for en trinvis markedsbaseret implementering baseret på efterspørgsel/markedsbehov. Endvidere er der behov for væsentlig mere tid til at udvikle og implementere standarder, schemes dashbord, m.m.
Herunder er det vigtigt, at velfungerende danske infrastrukturer som Pensionsinfo, den digitale tinglysning m.fl. kan opnå status som ”schemes” under den nye lovgivning uden væsentlige nye investeringer.
Finans Danmark støtter Kommissionens forslag om, at dataholder skal stille et ”dashboard” til rådighed, så brugeren kan se hvilke tredjeparter, der har givet adgang. Det vil give en bedre mulighed for overblik og indsigt for alle parter, men de konkrete krav skal analyseres nærmere. Vi støtter, at der etableres en licensordning for databrugere. Det vil medvirke til at opretholde et højt tillidsniveau i forhold til datadeling og bl.a. sikre, at data ikke tilgås af virksomheder uden for tilsyn.
Endelig skal det bemærkes, at andre sektorer råder over store mængder af data, der i lige så høj grad er relevante for finansielle tjenesteudbydere. Det vil kunne forbedre kundeoplevelsen, f.eks. på AML og kreditgivning. Hvis relevante data fra andre sektorer ikke tilsvarende udstilles og gøres tilgængelige, er der risiko for, at konkurrencen skævvrides og der ikke etableres en velfungerende dataøkonomi.