Høringssvar: Targeted consultation on options to enhance the suitability and appropriateness assessments

Publiceret 21-03-2022

Finans Danmark har svaret på EU-Kommissionens høring ”Targeted consultation on options to enhance the suitablity and appropriateness assessments”, der indeholder forslag om at ensrette og digitalisere egnetheds- og hensigtsmæssighedstest i EU samt at der skal laves et standardiseret aktivallokeringsforslag til kunderne.

Alle dele skal digitaliseres og kunne tages med af kunden fra distributør til distributør. Finans Danmark anser forslaget fra Kommissionen som meget vidtgående uden nogle klare beskrivelser af hvilke problemer forslaget skal løse og forslaget er desuden meget løst beskrevet.  Det er derfor svært at foretage en præcis vurdering af forslaget.

Der er dog flere elementer som Finans Danmark er meget skeptiske overfor, idet de kan risikere at ensarte investeringsserviceydelser og produktudvikling i EU og dermed trække konkurrence ud af investeringsmarkedet i Europa.

Kåre Valgreen

Investeringschef