Finansielle supermarkeder er en fordel for kunderne

Publiceret 12-08-2022
Nyhed

Erhvervsministeriet har i dag offentliggjort sin analyse af finansielle supermarkeder. Analysen viser, at 9 ud af 10 danskere er kunde i en bank, der tilbyder både realkredit, forsikring, pensionsordninger og investeringsforeninger via banken eller via en formidlingsaftale. Det gør det nemt for kunden, at de kun skal henvende sig ét sted og kun benytte én bankrådgiver.

”Der er flere grunde til, at det er i kundens interesse at man i sin bank, hvad enten der er tale om en mindre lokal bank eller en stor landsdækkende, kan få en lang række finansielle ydelser. Det betyder, at man som kunde kan nøjes med at henvende sig ét sted og få både bankkonti, boliglån, investeringsrådgivning og handle med værdipapirer m.v., og hvor banken kender ens samlede økonomi og behov,” siger Ulrik Nødgaard, administrerende direktør i Finans Danmark, og fortsætter:

”Som analysen også peger på, giver finansielle supermarkeder også fordele ved såkaldt samproduktion. Det gør det muligt at levere de finansielle ydelser til lavere priser for kunderne.”

En ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om konkurrence på bankmarkedet viser da også, at to ud af tre bankkunder angiver, at de foretrækker at have deres bankaktivitet samlet ét sted. 

Stine Luise Goll

PA – og kommunikationsdirektør

Få opdateringer på mail

For dig, der ikke vil gå glip af nyheder fra Finans Danmark.

Tilmeld nyheder

Finans Danmark er interesseorganisation for bank, realkredit, kapitalforvaltning, værdipapirhandel og investeringsfonde i Danmark. Vores medlemmer er realkreditinstitutter, banker, sparekasser, andelskasser, danske filialer af udenlandske banker og investeringsfonde.

Læs mere om Finans Danmark og vores arbejde