Selvom de kriminelle fortsat er meget ihærdige og forsøger at stjæle penge fra bankkunders bankkonti, så slipper de afsted med færre penge. Mens det lykkedes kriminelle at stjæle i alt 22,5 mio. kroner i andet halvår af 2020, så var beløbet i første halvår af 2021 reduceret til 21,6 mio. kroner.
”Tallene bekræfter en tendens, som vi allerede kunne se i andet halvår af 2020. Efter det år efter år er lykkedes kriminelle at stjæle flere og flere penge, går det nu den anden vej. De kriminelle er endnu mere ihærdige end tidligere, men de lykkes ikke med det så ofte som før. Det er en glædelig tendens,” siger Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark.
Netbanksvindel har været et stigende problem herhjemme i flere år. Og det er det fortsat. Kriminelle har ikke opgivet at stjæle penge fra folks netbank. Mens der i andet halvår af 2020 var 996 forsøg på netbanksvindel, så voksede det tal i første halvår af 2021 til 1084.
”Forklaringen på, at de kriminelle trods flere forsøg alligevel slipper afsted med færre penge end tidligere, skal vi finde to steder. For det første har bankerne skærpet procedurerne og indført tekniske løsninger, som begrænser svindlen. Og for det andet så tyder noget på, at budskaberne om, at man ikke skal udlevere personlige oplysninger til nogen som helst, er nået ud til endnu flere af kunderne, som derfor har paraderne oppe, når kriminelle kontakter dem”, siger Michael Busk-Jepsen.
Det er fortsat den velkendte metode, de kriminelle bruger, hvor den kriminelle kontakter bankkunden – ofte i den ældre del af befolkningen - og får overbevist vedkommende om, at henvendelsen er fra banken, politiet, Nets eller et andet sted, som kunden har tillid til. På den måde får de kriminelle lokket ofret til at udlevere bankoplysninger, NemID-koder og sms-kontrolkoder, så den kriminelle kan få fri adgang til kundens konti i banken. Og nogle gange forsøger den kriminelle samtidig af franarre ofrene deres betalingskortoplysninger for så efterfølgende at nethandle i offerets navn.
”Det er vigtigt at gentage det enkle råd, man altid skal huske: Hvis den, man bliver kontaktet af, virkelig er den, han udgiver for at være, så vil han aldrig – aldrig – bede om oplysninger som NemID-koder og sms-kontrolnumre. Er man i det mindste i tvivl om, hvorvidt en henvendelse kommer fra banken, så skal man ikke besvare den, men i stedet selv kontakte banken,” siger Michael Busk-Jepsen.