Det er vigtigt, at privatpersoner ikke bliver overgældsat, det er hverken i den enkelte, bankernes eller samfundets interesse. Det er heller ikke i nogens interesse, at forbrugere optager lån for at bruge pengene til spil. Overdreven markedsføring af hurtige lån kan medvirke til det. Det er godt, at kviklånslovgivningen forsøger at tage hånd om det, og det er Finans Danmark og pengeinstitutterne enige i skal stoppes.
Men kviklånsloven har desværre ikke været ordentlig gennemarbejdet fra begyndelsen, hvilket Finans Danmark sammen med en lang række andre organisationer, herunder Danske Medier, Finans og Leasing, Kreativitet og Kommunikation m.fl. har gjort opmærksom på forud for lovudarbejdelsen, undervejs og efterfølgende.
”Kviklånsloven rejser to væsentlige problemstillinger; det har begrænset pengeinstitutternes mulighed for at markedsføre deres brands og fuldt lovlige produkter, hvilket ikke er i forbrugernes interesse, da de dermed har sværere ved løbende at se produkter og muligheder på tværs af institutterne og for den sags skyld også på tværs af EU, når det ses i det store perspektiv. Det skader konkurrencen. Kviklånsloven begrænser også pengeinstitutternes mulighed for kunne servicere kunderne med korte lån og overtræk – lån som de måske ellers ville have fået og haft mulighed for at betale tilbage,” siger Kjeld Gosvig-Jensen, juridisk direktør i Finans Danmark.
Kunderne bliver taberne
Kviklånsloven har forsøgt at begrænse et overforbrug af spil, som kan efterlade den enkelte i uoverskuelig gæld. Men i stedet for at begrænse spilfirmaerne – begrænser loven i stedet pengeinstitutterne, som ikke længere må markedsføre lovlige produkter til forbrugerne. Det er konkurrenceforvridende i forhold til andre udbydere af investerings-, pensions- og investeringsprodukter, som ikke er omfattet af loven – og det stiller kunderne dårligt. Derfor opfordrer Finans Danmark nu politikerne bag kviklånsloven til at ændre den.
”I stedet for at ramme pengeinstitutterne, bør man begrænse forbuddet mod markedsføring i forbindelse med spil eller spiludbydere til produktmarkedsføring af kviklån. Så kan indlånsprodukter og investerings- og pensionsprodukter samt realkreditprodukter stadig markedsføres. Det er sundt for konkurrencen. På den måde afskærer man heller ikke pengeinstitutterne - som nu - fra at eksempelvis at advare kunderne om svindel eller give gode råd,” siger Kjeld Gosvig-Jensen.
”Med den nuværende kviklånslov med det lave loft over ÅOP, afskærer man en række kunder fra at få korte forbrugslån i pengeinstitutterne. Det betyder, at kunderne ikke altid får det produkt, der er bedst for dem. Det kan ikke være formålet med kviklånsloven. Man bør i stedet definere, hvilke lån, der er farlige for forbrugerne og på den måde definere kviklån og stoppe dem,” siger Kjeld Gosvig-Jensen.