Vi er enige i ønsket om en høj grad af forbrugerbeskyttelse. Kun herved sikrer vi tilfredse kunder. I forhold til information til forbrugerne er vi enige i, at forbrugerne skal sikres tilstrækkelig information til at kunne træffe deres valg på et oplyst grundlag. Derfor anerkender vi også, at EU-Kommissionen foreslår et forklæde – Standardiseret Europæisk Forbrugerkredit Oversigt, der nemt kan læses på en mobil enhed.
Vi finder dog, at informationskravene bør genbesøges for at få afklaret, om der ikke kan laves en bedre lagdeling af de informationer, der skal gives. Finans Danmark finder, at det vil være hensigtsmæssigt med en grundig analyse af, om det er hensigtsmæssigt med så meget forbrugerinformation. Det er væsentligt, at forbrugerne får tilstrækkelig information til at kunne træffe et kvalificeret valg. Men overinformation medfører, at forbrugeren på forhånd opgiver at sætte sig ind i lånevilkårene.
Kreditværdighedsvurdering af låntager, er hjørnestene i långivning. Der mangler en mere klar beskrivelse af, hvorledes der skal foretages kreditværdighedsvurderinger. Herunder hvilke oplysninger pengeinstituttet skal indhente, at der er et proportionalitetshensyn, og om omfanget af de oplysninger forbrugerne selv leverer.
Mange af de nye elementer i direktivforslaget kender vi allerede i Danmark. Vi har for eksempel allerede indført et loft over ÅOP og et omkostningsloft. Der er tale om et totalharmoniseringsdirektiv. Derfor finder vi, at det er stærkt konkurrenceforvridende, at det overlades til medlemslandene selv at beslutte, hvorledes et loft over renter, ÅOP og omkostninger skal implementeres. Hermed opnår vi i værste fald 27 forskellige løsninger. Det sikrer ikke en ensartet forbrugerbeskyttelse eller letter forbrugernes sammenligningsmulig-heder.
Vi ser frem til de kommende forhandlinger, hvor vi forhåbentlig kan nå frem til et godt resultat.