Høringssvar til EU-Kommissionens forslag til Digital Market Act

Publiceret 07-01-2021

Finans Danmark har afgivet høringssvar til EU-Kommissionens forslag om Digital Market Act.

Forslaget til forordningen om digitale markeder er en vigtig opdatering af den digitale regulering i Europa. Finans Danmark støtter fuldt ud et stærkere og mere konkurrencedygtigt digitalt indre marked til gavn for de europæiske forbrugere og virksomheder.

Det er væsentligt, at der sikres lige konkurrence mellem markedsaktørerne. I den videre behandling bør der være fokus på adgang til kundegeneret data fra de store platforme. I dag forpligter 2. betalingstjenestedirektiv banker til at stille betalingsdata til rådighed for andre aktører, men den finansielle sektor (eller andre aktører) har ikke samme mulighed for adgang til store platformes tilsvarende kundegenererede data.

I det videre arbejde bør der være fokus på at sikre en forpligtelse for store platforme til at give brugerne, både enkeltpersoner og virksomheder, en effektiv mekanisme til dataportabilitet.  Finans Danmark støtter fri og fair konkurrence og EU's ambition om at sikre, at europæiske forbrugere og virksomheder kan høste fordelene af det indre marked.

Mette Stürup

Kontorchef

For pressehenvendelser

Camilla Thorning