Høringssvar på CSDR Review

Publiceret 05-02-2021

Finans Danmark har afgivet høringssvar til EU-Kommissionen vedr. CSDR Review - 'Targeted consultation on the review of the Regulation on improving securities settlement in the European Union and on central securities depositories'.

Finans Danmark har i sit høringssvar lagt vægt , at mandatory buy-in bør ændres til et frivilligt buy-in uden tvungen brug af en buy-in agent. Der er endvidere lagt vægt på, at retailkunder ikke bør omfattet af buy-in krav, da det er forbundet med høje omkostninger og krav om sikkerhedsstillelse for at iværksætte en buy-in proces. Finans Danmark opfordrer i stedet Kommissionen til at indføre penalty regimet og lade dette være den adfærdsregulerende mekanisme og afvente effekterne af dette regime for at evaluere behovet for en buy-in proces.

Endelig påpeges vigtigheden af at der ses på tidslinjen igen, da kontraktændringer skal varsles op til seks måneder inden, at de kan træde i kraft, hvilket giver meget kort tid til at udarbejde disse ændringer med den nuværende implementeringsdato den 1. februar 2022.

Nikolaj Pilgaard

Kontorchef

For pressehenvendelser

Camilla Thorning