Høringssvar: Finanstilsynets forventninger til NEP-overdækning

Publiceret 09-07-2021

Dansk overimplementering og enegang forværrer de ulige konkurrencevilkår for danske banker og realkreditinstitutter i forhold til resten af EU.

Efter den brede politiske vedtagelse af BRRD2-lovforslaget har Finanstilsynet besluttet at udarbejde et udkast til ny tilsynsvejledning, der vil betyde en meget betydelig overdækning til NEP-/gældsbufferkravet, hvor rammerne ellers er fastsat ved den politiske implementering af BRRD2 ved årsskiftet.

Finans Danmark mener, at Finanstilsynet hermed bryder med de politiske tilkendegivelser i forbindelse med vedtagelsen af BRRD2, hvor der var et ønske om, at kravene til danske banker skulle være på niveau med kravene i resten af Europa, herunder bankunionen.

Indførelsen af et overdækningskrav til NEP-/gældsbufferkravet vil medføre, at de reelle NEP-/gældsbufferkrav bliver forhøjet for danske institutter, og at kravene i Danmark bliver endnu højere end i andre sammenlignelige lande og resten af EU.

En særlig dansk enegang vil således skabe yderligere uneven playing field i relation til NEP-/gældsbufferkravet for danske institutter relativt til institutter i resten af EU. Vi finder det meget bekymrende, at Finanstilsynet med forslaget lægger op til en de facto dansk overimplementering af EU-regler.

Morten Frederiksen

Kontorchef