Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Bankerne har mindsket tabet ved netbanksvindel

Publiceret 28-03-2021
Nyhed Analyse

Mens de kriminelle netbanksvindlede sig til 32 mio. kroner i første halvdel af 2020, så slap de væk med en del færre penge i anden halvdel af året. I alt 22,5 mio. kroner blev stjålet på denne måde. Det viser nye tal fra Finans Danmark. Antallet af danskere, der har været udsat for svindel, er stort set uændret. Men det er lykkedes bankerne at indføre en række begrænsninger på overførsler af store pengesummer, som har forhindret de kriminelle at slippe afsted med så mange penge som tidligere.

Antallet af danskere, der har været udsat for netbanksvindel, hvor det er lykkedes den kriminelle at slippe afsted med pengene, er fortsat steget. Fra 1.452 i 2019 til 1.970 i 2020. Men der er alligevel lys i mørket.

For svindlerne er sluppet afsted med langt færre penge i andet halvår af 2020 end i første halvår. Mens de svindlede sig til 32 mio. kroner i første halvår af 2020, havde de kun held til at slippe afsted med 22,5 mio. kroner i andet halvår.

”Der er sket en opbremsning i andet halvår af 2020. Vi har indtil nu kun set konstante stigninger år for år. Opbremsningen skyldes, at mange banker har indført begrænsninger – f.eks. på, hvor meget man kan overføre mellem konti på en enkelt dag. Og det har virket. De kriminelle slipper ikke afsted med så meget, som de gjorde før – selvom de fortsat prøver ihærdigt,” siger Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark.

Det er især velkendte metoder, de kriminelle bruger. De kontakter bankkunden og får overbevist vedkommende om, at de er fra banken, Nets eller et andet sted, som kunden har tillid til. På den måde får de lokket ofret til at udlevere bankoplysninger, NemID login og sms-kontrolkoder, så den kriminelle kan få fri adgang til konti i banken.

”Det er vigtigt at gentage det enkle råd, man altid skal huske: Hvis den man bliver kontaktet af, virkelig er den, han udgiver for at være, så vil han aldrig – aldrig – bede om oplysninger som NemID koder og sms-kontrolnumre. Er man i det mindste i tvivl om, hvorvidt en henvendelse kommer fra banken, så skal man ikke besvare den men i stedet selv kontakte banken,” siger Michael Busk-Jepsen.

Se alle tal for netbanksvindel her.

 

Opgørelse 1. halvår 2020

  Antal forsøg Antal m. tab Tab i DKK. Forsøgt
Fraud/malware 278 172 6.483.837 10.603.006
Social eng. (phishing mv.) 696 365 25.788.348 45.201.375
Samlet misbrug 974 537 32.272.184 55.804.382

Opgørelse 2. Halvår 2020

  Antal forsøg Antal m. tab Tab i DKK. Forsøgt
Fraud/malware 207 131 3.063.100 8.181.838
Social eng. (phishing mv.) 789 398 19.425.280 40.415.428
Samlet misbrug 996 529 22.488.380 48.597.266

 

Samlet for hele 2020

  Antal forsøg Antal m. tab Tab i DKK. Forsøgt
Fraud/malware 485 303 9.546.937 18.784.844
Social eng. (phishing mv.) 1.485 763 45.213.628 85.616.803
Samlet misbrug 1.970 1.066 54.760.564 104.401.648

Camilla Thorning

Pressechef

Få opdateringer på mail

For dig, der ikke vil gå glip af nyheder fra Finans Danmark.

Tilmeld nyheder

Finans Danmark er interesseorganisation for bank, realkredit, kapitalforvaltning, værdipapirhandel og investeringsfonde i Danmark. Vores medlemmer er realkreditinstitutter, banker, sparekasser, andelskasser, danske filialer af udenlandske banker og investeringsfonde.

Læs mere om Finans Danmark og vores arbejde