Danske bankkunder er kritiske. De undersøger gerne og ofte mulighederne i andre banker. I løbet af det seneste år har 45 procent af alle bankkunder undersøgt priser eller muligheder i andre banker. Ni procent af dem er endt med at skifte bank. Seks procent siger, de er på vej til at skifte eller kraftigt overvejer det, mens de resterende 31 procent har valgt at beholde deres nuværende bank. Det viser en ny spørgeundersøgelse, som Epinion har foretaget for Finans Danmark.
”Når så mange undersøger et bankskifte men vælger at blive i deres nuværende bank, skyldes det oftest, at de konkurrerende banker ikke kan give et bedre tilbud, eller at kunderne alligevel er tilfredse med deres nuværende bank og bankrådgiver. Tallene indikerer, at kunderne er kritiske og muligheden for at skifte er der, hvis de vil. Faktisk er kundemobiliteten på det danske bank- og realkreditmarked blandt de højeste i EU”, siger cheføkonom i Finans Danmark, Niels Arne Dam.
Europakommissionens seneste analyse fra 2016 viser, at 18 procent af alle voksne danskere har skiftet deres primære bankforbindelse over den femårige periode fra 2011 til 2015. EU-gennemsnittet ligger på lidt over ni procent, mens mobiliteten i sammenlignelige lande som Finland ligger lige under EU-gennemsnittet – Finland ligger på en 17. plads i Europa, hvor Danmark ligger på førstepladsen med den højeste kundemobilitet. Senere analyser på danske data indikerer desuden, at hyppigheden, hvormed danskerne skifter bank, kun er steget siden 2016.
Der er flere grunde til, at danskerne ligger i top i EU, når det gælder bankskifte. Det er nemt at få information om konkurrerende bankers tilbud via internettet, bl.a. via prisportaler som Pengepriser.dk, Boligportalen.dk og MyBanker. Og der er mange banker at vælge imellem: Tre ud af fire danskere kan vælge mellem mindst seks banker i deres nærområde. Har man først valgt at skifte, har den danske banksektor desuden gjort det nemt og hurtigt at skifte bank gennem det fælles digitale system ’e-engagement.
”Danskerne er gode til at bruge nettet, når de handler. Det gælder også på bankmarkedet. Og i sektoren støtter vi danskernes muligheder for at orientere sig om, hvad de enkelte banker kan, og at gøre det så nemt som muligt at gennemføre et bankskifte,” siger Niels Arne Dam.
Livssituationer er afgørende for et banksskifte
En ny analyse fra Finans Danmark - baseret på registerdata for danskernes ind- og udlånskonti - viser, at danskere oftere skifter bank i situationer, hvor deres behov ændrer sig markant – f.eks. når de flytter, køber bolig eller stifter virksomhed. Mens omkring 18 procent af alle danskerne skifter bank over en femårig periode, gælder det samme for omkring 30 procent af alle, der har købt ny bolig over perioden og over 40 procent, hvis der er tale om førstegangskøbere.
”Når man tænker på, at lån og opsparing opleves som svært stof for mange, synes jeg, det er flot, hvor mange danskere, der rent faktisk er aktive i markedet og skifter bank, når der sker noget afgørende i deres liv og økonomi. Samtidig glæder jeg mig også over, at mange danskere er glade for den bank og den rådgiver, de kender. Det er vigtigt, at bankerne kan levere rådgivning og løsninger, der giver kunderne trygge økonomiske rammer om deres liv,” siger Niels Arne Dam.
Læs hele rapporten fra Finans Danmark
Faktaboks
Hvem skifter bank?
- Danskere, der har et større og stigende bankforbrug, og som har flere bankforbindelser skifter oftere bank, end folk med et lavt og stabilt bankforbrug
- Danskere skifter ofte bank, når de begynder i deres første job eller starter virksomhed.
- Danskere skifter ofte bank, når de flytter og særligt ofte, når de flytter til en anden kommune.
Danskerne skifter ofte bank, når de køber ny bolig og særligt ofte, når der er tale om førstegangskøbere.
Kilde: Spørgeundersøgelse af Epinion for Finans Danmark, maj 2021.