Fremover vil virksomheders bæredygtighedsprofil og CO2-aftryk indgå som en vigtig faktor i dialogen med banker, når det handler om muligheden for at investere i virksomhedens grønne omstilling og få finansiering hertil. Men måling og opgørelse af virksomhedens CO2-aftryk kan være en svær øvelse for særligt små og mellemstore virksomheder, som ofte ikke har de nødvendige kompetencer og analyseberedskab til løbende at vurdere rentabiliteten af grønne investeringer.
Derfor vil bankens aktive rolle være afgørende for, om omstillingen lykkes. Men det kræver et nyt værktøj, som både virksomheden selv og banken kan bruge til at vurdere graden af virksomhedens bæredygtighed og potentialet for virksomhedens bæredygtige omstilling.
”Den finansielle sektor er med i alle dele af økonomien og spiller derfor en afgørende rolle i omstillingen til et bæredygtigt samfund og en bæredygtig samfundsøkonomi. Ikke mindst i forhold til de mange små og mellemstore danske virksomheder. Men en mere aktiv tilgang fra bankernes side kræver tilgængelige data og operationelle værktøjer,” siger Birgitte Søgaard Holm, direktør i Investering og opsparing i Finans Danmark.
Challengeforløb via Copenhagen FinTech
Den bedste ide til ESG-screening af virksomheder blev fundet ved et netop afsluttet challengeforløb, der blev gennemført i samarbejde mellem e-nettet og Finans Danmark og faciliteret af Copenhagen FinTech.
Omkring 20 virksomheder bød ind på opgaven, hvoraf fire i sidste ende pitchede deres ide for et dommerpanel bestående af repræsentanter fra finanssektoren. Vinderen blev det svenske startup Normative, der har specialiseret sig i at hjælpe virksomheder med at måle deres bæredygtighedsaftryk.
”Vi er særdeles glade og stolte over at være udvalgt blandt mange andre dygtige FinTechs,” fortæller Kristian Rönn, der er CEO i Normative.
Oplagt vinder
Head of Business Development i e-nettet, Mathias Askholm, er imponeret over vinderne fra Normative.
”Det har været en inspirerende proces, hvor startup-virksomheder fra hele verden har budt ind. Normative var den oplagte vinder, da deres løsning er visionær og har potentiale til at gøre det simpelt for virksomheder at få overblik over deres nuværende bæredygtighed, og hvordan de kan forbedre den,” siger han.