Høringssvar vedrørende udkast til vejledning om tilstrækkeligt kapitalgrundlag og solvensbehov

Publiceret 17-11-2020

Finans Danmark har den 13. oktober 2020 modtaget udkast til vejledning om opgørelse af tilstrækkeligt kapitalgrundlag og solvensbehov for kreditinstitutter.

De foreslåede ændringer i vejledningen giver os anledning til bemærkninger for så vidt angår tillægget til solvensbehovet for forudsete, signifikante stigninger i fradraget for misligholdte eksponeringer (NPE-bagstopperen). Sådanne forudsete sølje 1-fradrag i kapitalgrundlaget afspejler efter vores vurdering ikke en risiko for instituttet, som ikke er dækket eller tilstrækkeligt dækket af søjle 1-kapitalkravet, men alene et kommende lovkrav, og bør derfor i overensstemmelse med de nye præciserede bestemmelser i CRDV-direktivet om fastsættelse af søjle 2-kapitaltillæg ikke indgå ved opgørelsen af instituttets solvensbehov. Kommende forudsete sølje 1-fradrag i kapitalgrundlaget kan derimod indgå i institutternes kapitalplanlægning, herunder i vurderingen af den hensigtsmæssige kapitaloversdækning.

Gennemføres det foreslåede tillæg til solvensbehovet for forudsete, signifikante stigninger i fradraget for misligholdte eksponeringer vil det reelt være at sidestille med en strengede implementering af de nye fælles EU-bestemmelser i kapitalkravsforordningen (CRR) om minimumsfradraget for misligholdte eksponeringer, som vi ikke finder begrundet i risikoovervejelser.

Michael Friis

Chefkonsulent