Høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om kapital til opfyldelse af det individuelle solvenstillæg for pengeinstitutter og realkreditinstitutter

Publiceret 28-09-2020

I udkastet foreslås de gældende regler ændret, således at Finanstilsynet får mulighed for at pålægge en virksomhed at anvende en højere andel egentlig kernekapital eller en højere andel kernekapital til opfyldelse af det individuelle solvenstillæg, end fastsat i hovedreglen. Denne afvigelse fra hovedreglen kan anvendes , hvis der er særlige forhold i institutter, der taler for det.

Den foreslåede ændring implementerer en ny direktivbestemmelse og giver ikke anledning til bemærkninger.

Da der ikke er nogen erfaringer for, hvordan denne nye direktivbestemmelse skal administreres, opfordrer Finans Danmark Finanstilsynet til at være tilbageholdende med at anvende den nye beføjelse, indtil der tegner sig en fælles tilsynspraksis på området hos de europæiske tilsynsmyndigheder.

Michael Friis

Chefkonsulent

For pressehenvendelser

Camilla Thorning