Høringssvar vedr. effekten af regimet for Systematiske Internalisatorer (SI) for obligationer og derivater (non-equities)

Publiceret 04-05-2020

ESMA har som et led i det igangværende MiFIDII/MiFIR review udsendt en høring om effekten af regimet for Systematiske Internalisatorer (SI) for obligationer og derivater (non-equities), som blev introduceret 3. januar 2018.

Finans Danmark peger indledningsvis på, at den dårlige datakvalitet er et generelt problem og der bør tages højde herfor i de ændringer af MiFIDII/MiFIR, der måtte overvejes.

Derudover peger Finans Danmark på, at da SI’ere stiller deres kapital til rådighed og dermed er udsat for betydelige risici, er det centralt at kravene til at stille priser til rådighed for kunderne er rimelige. Dette er adresseret i ESMAs Q&A på området – men det er level 3 og dermed ikke juridisk bindende. Det bør derfor implementeres på niveau 1 eller 2.

Finans Danmark har desuden en række andre forslag til forbedring af SI regimet for non-equities.

Helle Søby Thygesen

Kontorchef

Finance Denmark response to ESMA consultation on SI and non-equity

Consultation Paper on MiFIR report on Systematic Internalisers in non-equity instruments