Høringssvar vedr. effekten af det relativt komplekse transparensregime på aktieområdet

Publiceret 04-05-2020

ESMA har som et led i det igangværende MiFIDII/MiFIR review udsendt en høring om effekten af det relativt komplekse transparensregime på aktieområdet, som blev introduceret 3. januar 2018.

Finans Danmark peger indledningsvis på, at den dårlige datakvalitet er et generelt problem og der bør tages højde herfor i de ændringer af MiFIDII/MiFIR, der måtte overvejes. Ligeledes undrer Finans Danmark sig over, at ESMA foreslår at fjerne Systematiske Internalisatorer (SI) som godkendte enheder til at opfylde aktiehandelsforpligtelsen, da det vil genindføre det børsmonopol på handelssiden, som allerede kendes fra markedsdata området. Dette vil være i strid med såvel MiFIDII/MiFIR som Kapitalmarkedsunionen. I tillæg vil det forværre kundernes frie valg og kvaliteten af kundernes eksekvering.

Finans Danmark foreslår en række forbedringstiltag af transparensregimet.

Helle Søby Thygesen

Kontorchef

Finance Denmark response to ESMA consultation on equity transparency

MiFID II/ MiFIR review report on the transparency regime for equity and equity-like instruments, the double volume cap mechanism and the trading obligations for shares