Høringssvar: Revision af benchmarkforordningen

Publiceret 20-08-2020

Finans Danmark har givet input til udarbejdelse af grund og nærhedsnotatet i forbindelse med EU-Kommissions forslag til en revision af benchmarkforordningen

Finans Danmark er overordnet positiv over for forslaget, hvis det kan være med til at give bedre juridisk sikkerhed i forbindelse med udfasningen af benchmarks herunder fx LIBOR.

Mere generelt finder vi desuden, at forslaget kan være brugbart i forbindelse med et ukontrolleret ophør af et benchmark, der ikke nødvendigvis er kritisk, men som også kan udgøre en risiko for den finansielle stabilitet i de enkelte medlemslande. I den forbindelse er det dog centralt, at eksisterende robuste fallback-bestemmelser respekteres således, at der ikke skabes usikkerhed omkring allerede indgåede kontrakter.

Forslaget medfører, at EU-Kommissionen får hjemmel til at beslutte, hvilket benchmark (og under hvilke betingelser), som skal erstatte et benchmark, der ophører. I den forbindelse finder vi, at det er vigtigt, at de nationale kompetente myndigheder også bør inkluderes som part i denne beslutningsproces.

Morten Frederiksen

Kontorchef

Revision af benchmarkforordningen

Financial benchmarks (for interest rates, stock-exchange prices, exchange rates, etc.) – review of EU rules