Høringssvar på Kommissionens tredje rapport for det kommende EU-miljømærke til detailfonde (EU Ecolabel)

Publiceret 15-12-2020

Kommissionen sendte i oktober 2020 en tredje rapport om det kommende EU-miljømærke til detailfonde (”EU Ecolabel”) i høring.

Rapporten indeholder forslag til en række kriterier, som en investeringsfond skal opfylde for at få EU Ecolabel mærket. Finans Danmark støtter forslaget om et EU Ecolabel mærke for detailfonde. EU Ecolabel mærket har et stort potentiale i forhold til at gøre det lettere for detailinvestorer at investere miljømæssigt bæredygtigt og dermed bidrage til finansieringen af den grønne omstilling.

Finans Danmark fremhæver blandt andet i sit høringssvar, at det er vigtigt, at de endelige kriterier kalibreres på en måde, så det sikres, at detailfonde med EU Ecolabel mærket bliver et standardprodukt frem for et nicheprodukt.

Ulrik Løgtholdt Poulsen

Chefkonsulent