De kriminelle har for længst fundet en smart fidus. De bilder godtroende danskere ind, at de er fra banken, Nets, Microsoft, politiet, Datatilsynet eller lignende og forklarer, at borgeren er ved at blive bestjålet i netbank, og at de kan hjælpe. Men i stedet for hjælp tømmer de selv ofrenes konti.
Og det sker i stadig flere tilfælde. Og med stadig større tab til følge.
”Det er meget beklageligt, at de kriminelle har held til at begå denne slags kriminalitet. Det kan kun lade sig gøre, fordi der stadig er danskere, der oplyser deres personlige koder til andre. Derfor er det vigtigt for mig at gentage det enkle budskab: Hvis du bliver bedt om at oplyse personlige koder som koder fra dit NemID nøglekort, så er det svindel. Det er kun kriminelle, der beder om den slags”, siger digitaliseringsdirektør i Finans Danmark Michael Busk-Jepsen.
I 2019 blev der begået næsten 1.500 tilfælde af netbanksvindel. De kriminelle slap afsted med i alt 52 mio. kroner. Bankede dækkede langt de fleste tab.
”Det er desværre en form for kriminalitet, som vokser, og som politiet derfor også har stort fokus på. Det er godt, og det er vigtigt, at det fokus fortsætter. For det gør de kriminelle. Og de er svære at stoppe, så længe der er danskere, der kan narres til at oplyse deres private koder”, siger Michael Busk- Jepsen.
”Derfor forsøger bankerne naturligvis også at gøre, hvad de kan. Bankerne har muligheder for at lave forskellige tekniske foranstaltninger – for eksempel at sætte en lavere grænse for hvor meget man kan overføre via sin netbank. Alt sammen noget, der skal medvirke til, at de kriminelle bliver bremset”, siger Michael Busk-Jepsen.
Det er ikke kun i Danmark, netbanksvindlen er stigende. Den samme tendens ser man i landene omkring os.