Høringssvar vedr. lovforslag om ændring af lov om indsamling m.v. (Styrket kontrol med indsamlinger som led i indsatsen mod terrorfinansiering og hvidvask)

Publiceret 02-10-2019

Finans Danmark støtter overordnet lovforslaget, der har til formål at styrke kontrollen med indsamlinger og imødekomme Financial Action Task Forces’ (FATF) anbefalinger og målsætninger på området som led i den samlede indsats mod hvidvask og terrorfinansiering.

Finans Danmark har ikke specifikke bemærkninger til lovforslagets indhold, men ønsker at fremhæve indsamlingslovens § 2, som i praksis giver anledning til udfordringer, men som ikke foreslås ændret med lovforslaget.

Indsamlingslovens § 2 undtager blandt andet private indsamlinger fra lovens anvendelsesområde, hvorfor der ikke er gennemsigtighed i forbindelse med sådanne indsamlinger, når bankerne skal stille konti til rådighed. Finans Danmark opfordrer derfor til, at det overvejes, hvorvidt og hvorledes private indsamlinger bør reguleres.

Kjeld Gosvig-Jensen

Juridisk direktør

Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Styrket kontrol med indsamlinger som led i indsatsen mod terrorfinansiering og hvidvask)