Høringssvar vedr. begrænsninger gældende for finansielle differencekontrakter (CFD’er) til beskyttelse af detailkunder

Publiceret 18-06-2019

Finans Danmark har afgivet høringssvar til Finanstilsynet vedrørende begrænsninger gældende for finansielle differencekontrakter (CFD’er) til beskyttelse af detailkunder

Finans Danmark bifalder høje standarder og støtter det underliggende mål om at sikre bedre beskyttelse af detailkunder samt bedre tilpasning mellem kundernes og deres bankers/fondsmægleres interesser. Finans Danmark støtter derfor også Finanstilsynets forslag om at gennemføre permanente begrænsninger gældende for CFD’er til beskyttelse af detailkunder tilsvarende ESMA’s midlertidige begrænsninger.

Finans Danmark foreslår Finanstilsynet, at de opfordrer ESMA til, eventuelt i begrænsede tilfælde, at acceptere andre midler end kontanter som sikkerhed. Finans Danmark er af den opfattelse, at kravet i ESMA’s Q&A om kun at acceptere kontant sikkerhed medfører en ringere og mindre gennemskuelig forbrugerbeskyttelse samtidig med, at det gør det vanskeligere for kunderne at handle og risikoafdække deres positioner.

Maria Birkvad

Chefkonsulent

Høring vedrørende begrænsninger gældende for finansielle differencekontraker (CFD’er) til beskyttelse af detailkunder