Høringssvar: S&P Global Ratings’ ratingkriterier for boliglån

Publiceret 20-12-2019

Finans Danmark sætter pris på, at S&P Global Ratings forsøger at forøge gennemsigtigheden i metoden til vurdering af boliglån, som indgår i ratingen af covered bond-udstedelser.

Finansiering af boliglån med covered bonds, herunder realkredit, har stor betydning for det finansielle system og det danske samfund. Gennemsigtigheden i ratingmetoderne bør være så stor, at der er mulighed for at vurdere konsekvenser for ratingen i andre økonomiske scenarier end den nuværende situation. For Finans Danmark er det vigtigt, at de anvendte ratingmetoder ikke forstærker udsving i konjunkturerne i både gode og dårlige tider.

Lars Ravn Knudsen

Kontorchef

Høringssvar: S&P Global Ratings’ ratingkriterier for boliglån

S&P’s proposed criteria “Global Methodology And Assumptions: Assessing Pools Of Residential Loans (Sweden, Norway, Finland, And Denmark) offentliggjort 6. November 2019.