Historier om kriminelle, der ringer til borgere og udgiver sig for at ringe fra banken, sikkerhedsafdelinger eller Nets er stærkt stigende. Et andet stigende problem er familiemedlemmer, venner eller andre, der kan tiltvinge sig adgang til borgeres netbank og på den måde stjæle penge fra ofrene.
Mens der i 1. kvartal 2018 var 153 sager med et samlet tab på 3 millioner kroner, så er det tal i 1. kvartal 2019 steget til 256 sager med et samlet tab på 7,8 millioner kroner.
”Det er utrolig vigtigt at minde folk om, at NemID nøglekortet er strengt personligt, og at der aldrig må udleveres koder herfra til andre. Banken og Nets har allerede de nødvendige systemadgange til at kunne hjælpe, hvis der er problemer. En rigtig bank vil aldrig bede om at få oplyst koder fra NemID nøglekort,” siger Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark.
De kriminelle udser sig blandt andet ældre borgere, som de tilbyder at være behjælpelige med at standse en større uautoriseret udenlandsoverførsel. En overførsel, som aldrig har eksisteret. I stedet får de fri adgang til selv at stjæle penge på borgerens konto.
”I Danske Bank har vi et tæt samarbejde med de relevante myndigheder og organisationer for at styrke den forebyggende indsats på dette område. Denne type svindel er ikke kun et problem for bankens kunder - men for hele samfundet. Derfor skal vi samarbejde og dele viden og erfaringer for bedre at kunne beskytte os mod denne trussel,” siger Ketil Clorius, der er chef for global fraud management i Danske Bank.