Nyheder Høringssvar Presse Udgivelser og pjecer Aktiviteter Om os Extranet
English
Logo
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
    Se alle emner
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
    Se alle gode råd
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Vælg site
    Arbejdsgiver
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Arbejdsgiver
  • Nyheder
  • Høringssvar
  • Presse
  • Udgivelser og pjecer
  • Aktiviteter
  • Om os
  • Extranet
  • Du er her:
  • Forside
  • Nyheder
  • Rekord få bankklager: Danskerne klager mest over lån og betalinger

Rekord få bankklager: Danskerne klager mest over lån og betalinger

Publiceret 20-02-2018
Rekord få bankklager: Danskerne klager mest over lån og betalinger

Ankenævnet modtog i alt i 2017 335 klager fra danske bankkunder. Heraf handlede 105 om forskellige forhold omkring kundernes lån i banken, mens 91 handlede om betalinger.

Det fortæller Kenneth Joensen, juridisk direktør i Finans Danmark.

”Betalinger og lån er to store forretningsområder for bankerne, og det er derfor ikke overraskende at en forholdsvis stor andel af klagerne er på de områder. Alt i alt er det samlede klagetal fortsat faldende efter toppen i kølvandet på finanskrisen, hvilket er glædeligt,” fortæller Kenneth Joensen og fortsætter:

”Det ser vi også som et udtryk for, at både kunderne og bankerne er blevet bedre til at finde en løsning i de tilfælde, hvor der opstået uenigheder mellem kunden og banken. Mange banker har gjort en indsats netop for at få reduceret antallet af klager, og det ser vi nu belønner sig,” siger Kenneth Joensen.

Ikke siden årene før finanskrisen har der været så få klager over bankerne fra kunderne. Ifølge Kenneth Joensen skyldes det blandt andet at bankerne i dag alle har en klageansvarlig, der sørger for at tage hånd om kundens utilfredshed, allerede inden det bliver nødvendigt at involvere ankenævnet.

”Den klageansvarlige sørger for, at sagen bliver behandlet i banken af en, der ikke er part i den. Oftest kan banken og kunden faktisk finde en god løsning for begge parter ved at få nogle nye øjne på sagen og at tage en dialog om problemet. Når det så ikke er tilfældet har vi et effektivt og uafhængigt klageorgan - Pengeinstitutankenævnet - hvor kunden så kan henvende sig,” forklarer Kenneth Joensen.

Tallene viser samtidig, at de sager, hvor kunden fik ankenævnets ord for, at der rent faktisk var noget at komme efter, også faldt i 2017.

Ud af 335 fik 30 kunder helt eller delvist medhold i deres klage til ankenævnet. Svarende til 9 pct. Året før var tallet 34 ud af 344 svarende til 10 pct.

Følg Finans Danmark

Finans Danmark  Amaliegade 7  1256 København K  Tlf.: 3370 1000  mail@finansdanmark.dk

  • Nyhedsbrevstilmelding
  • Cookiepolitik
  • Disclaimer
  • Privatlivspolitik