På den ene side udfordres de europæiske banker af det nye betalingstjenestedirektiv (i daglige tale PSD2), der tvinger bankerne til at åbne deres betalingsinfrastruktur op for tredjeparter, som kan gennemføre transaktioner og hente data på vegne af bankernes kunder. Og på den anden side går mange banker endnu længere og åbner frivilligt deres bank op for en lang række eksterne samarbejdspartnere.
Det sidste kaldes open banking og betyder, at bankerne sammen med fintechs (finansteknologi-virksomheder) og andre eksterne udviklere skaber nye og innovative produkter og tjenester til kunderne i et hurtigere tempo, end bankerne selv ville kunne.
Open banking kræver, at bankerne stiller funktionelle og veldokumenterede tekniske snitflader – de såkaldte API’er - til rådighed for udviklerne. Med disse API’er bliver det muligt at udvikle nye løsninger og services på toppen af bankernes løsninger og data.
Open banking kræver derfor to interesserede parter: åbne banker og innovative og interesserede fintech virksomheder.
Det sidste har vi – bl.a. i forbindelse med etableringen af Copenhagen Fintech – konstateret en stærk opblomstring af. Bare her lidt mere end et halvandet år efter, at Finans Danmark i samarbejde med Finansforbundet og Københavns Kommune etablerede Copenhagen Fintech, tæller vi nu 170 personer, der tegner 45 fintech startups i Copenhagen Fintech Lab. Og dertil kommer alle de fintech virksomheder, der har etableret sig andetsteds. Og successen sætter helt konkrete aftryk: en ny analyse fra Oxford Research viser nemlig, at antallet af fintech start-ups i Danmark er vokset med over 60 procent siden 2015, og inden for de seneste to år er der skabt ca. 1.260 nye arbejdspladser.
Og de danske banker er der også. Danske Bank, Nordea og de fællesejede datacentraler BEC, BankData og SDC tænker alle i open banking baner. De dage, hvor man antog, at man selv kunne stå for al innovationen for bankens kunder, er ovre. Man ved, at der skal stærke partnerskaber, alliancer med nye spillere og masser af eksperimenteren til.
Lukker vi så op for noget godt? Ja, vi har aldrig set så hastigt et flow af nye og innovative partnerskabsdrevne services og produkter, som vi ser nu. Det lige fra investeringsrobotter til lommepengeapps til børn. Men i sidste ende er det selvfølgelig op til forbrugerne og kunderne at vurdere dette.
Et er sikkert: den åbne tilgang til innovation og forståelsen for nødvendigheden af og fordelen ved det åbne økosystem er kommet for at blive. Måske også andre sektorer kunne lade sig inspirere her?