Høringssvar vedr. lovforslag om digital skibsregistrering

Publiceret 31-10-2018

Lovforslaget har primært til formål atskabe et mere tidssvarende grundlag for indførelse af digital skibsregistrering. Det nye digitale register skal give nye muligheder for selvbetjening for rederierne og dermed bidrage til byrdelettelser for erhvervslivet.

Finans Danmark takker for muligheden for at afgive bemærkninger til forslaget. Vi støtter overordnet regeringens dagsorden for øget digitalisering. Finanssektoren er blandt de sektorer, der investerer mest i digitalisering, og vi støtter generelt forslag, der kan styrke den digitale infrastruktur i Danmark.

Vi vil dog gerne opfordre til, at man fra regeringens side tager højde for, at den med forslaget forbundne digitale tinglysning af pantebreve i praksis kan medføre store vanskeligheder for panthaveres muligheder for at håndhæve pant i skibe i retssystemer i andre dele af verden, der ikke på samme måde er digitaliseret, og hvor man eksempelvis stiller krav om, at panthaver stiller med originale pantedokumenter med myndighedsstempler mv., som dokumentation for en gyldig panteret.

Jens Kasper Rasmussen

Seniorkonsulent

Finans Danmarks høringssvar til forslag til lov om ændring af søloven og mortifikationsloven (Digital skibsregistrering m.v.)

Høring over udkast til forslag til lov om ændring af søloven og mortifikationsloven (Digital skibsregistrering m.v.)