Nyheder Høringssvar Presse Udgivelser og pjecer Aktiviteter Om os Extranet
English
Logo
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
    Se alle emner
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
    Se alle gode råd
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Vælg site
    Arbejdsgiver
  • Aktuelt
    AKTUELLE EMNER
    Bekæmpelse af svindel Bæredygtig finans
    Det digitale samfund Forebyggelse af hvidvask
    Konkurrence Kriminalitet
    NYHEDER
    Nyheder Analyser
  • Gode råd
    Bolig & Realkredit
    Forstå dit realkreditlån Køb af bolig Sådan klager du over dit realkreditinstitut Den danske realkreditmodel
    Bank & privatøkonomi
    Lån i banken Forbered din finansielle fremtid Adgang til kontanter Indsigelse ved brug af betalingskort Sådan skifter du bank Sådan opretter du en erhvervskonto Sådan klager du over din bank Sammenlign bankernes priser Gældsrådgivning Derfor spørger banken om ID
    Investering
    Investering - om at investere Investeringsfonde Sådan klager du over din investeringsfond Investering i aktier og obligationer Skat og investering
    Det digitale samfund
    Sikkerhed på nettet Stop bankrøveriet i din egen stue
  • Tal & data
    Bolig & Realkredit
    Boligmarkedsstatistikken Boligudbudsstatistik Udlånsstatistik Restancer Flere tal om realkredit Udgivelseskalender for statistikker
    Bank & økonomi
    Finanssektorens bidrag til samfundet Svindel med netbank og betalinger Regnskabs- og nøgletal Kriminalitet og hvidvask Institutter, filialer & ansatte
    Renter
    Aktuel rente ved udbetaling af ratepension De danske referencerenter Ny risikofri referencerente for det danske kronemarked
    Investering
    Afkast, risiko og omkostninger Lukkede fonde Active share and tracking error Forklaring til statistikker Statistikker i Excel
  • Fagområder
    Fagområder
    Analyse Bank Europapolitik
    Investering Kapitalmarked Realkredit
  • Arbejdsgiver
  • Nyheder
  • Høringssvar
  • Presse
  • Udgivelser og pjecer
  • Aktiviteter
  • Om os
  • Extranet
  • Du er her:
  • Forside
  • Nyheder
  • Antal klager over banker rammer laveste niveau i ni år

Antal klager over banker rammer laveste niveau i ni år

Publiceret 07-02-2017
Antal klager over banker rammer laveste niveau i ni år
En gennemgang af tallene for 2016 viser, at Pengeinstitutankenævnet modtog 344 klager sidste år. Dermed er antallet af klager faldet med en femtedel på kun et enkelt år. Siden 2009, hvor antallet af bankklager toppede med 1.304, er det faldet med 75 pct.
 
-I årene efter finanskrisen så vi helt naturligt en del klager fra kunderne, men bankerne har lagt sig i selen. Det betaler sig nu med det lave antal klager, og vi ser det som et udtryk for, at kunderne generelt er blevet mere tilfredse med den rådgivning og service, de møder i banken, siger juridisk direktør i Finans Danmark Kenneth Joensen.
 
 
 
Kenneth Joensen påpeger desuden, at det i 2016 er blevet muligt at indgive en klage digitalt, samt at det er lykkedes Pengeinstitutankenævnet at bringe den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for samtlige afsluttede sager i 2015 ned fra ca. 15 måneder til ca. 11 måneder i 2016.
 
-Det skal være nemt at indgive og få behandlet en klage i nævnet. Derfor er vi glade for, at ankenævnet har formået at digitalisere og effektivisere sagsbehandlingen, så man hurtigere kan få en afklaring på sin klage. Det er positivt for både kunder og banker, siger Kenneth Joensen.
 
Tallene viser, at 34 ud af de 344 kundeklager fik helt eller delvist medhold i deres klage til Pengeinstitutankenævnet. Sidste år var tallet 30. Igen i år efterlever bankerne så godt som alle afgørelser fra ankenævnet. I ét enkelt tilfælde har en bank dog valgt ikke at følge en afgørelse fra nævnet.

Info:
Pengeinstitutankenævnet er et klageorgan for private bankkunder, der vil klage over dårlig eller mangelfuld rådgivning. Ankenævnet har et formand-skab bestående af en højesteretsdommer, samt en landsdommer og en by-retsdommer. En af de tre fra formandsskabet behandler altid klagen sam-men med fire andre, der er udpeget af henholdsvis Forbrugerrådet Tænk og Finans Danmark.

Følg Finans Danmark

Finans Danmark  Amaliegade 7  1256 København K  Tlf.: 3370 1000  mail@finansdanmark.dk

  • Nyhedsbrevstilmelding
  • Cookiepolitik
  • Disclaimer
  • Privatlivspolitik